Hoppa över menyflikskommandon
Hoppa till huvudinnehåll
Start Ekonomiskt bistånd Kunskapsstöd Systematiska översikter och kartläggningar Förskolans påverkan på barns hälsa – En genomgång av den vetenskapliga litteraturen

Förskolans påverkan på barns hälsa – En genomgång av den vetenskapliga litteraturen

Förskolans påverkan på barns hälsa är en genomgång av den vetenskapliga litteraturen. Genomgången visar att förskolan har positiva effekter på barns hälsa och utveckling. Kunskapsstödet är utgivet av Folkhälsomyndigheten.

Omslag till Förskolans påverkan på barns hälsa

​Förskolans påverkan på barns hälsa är en genomgång av den vetenskapliga litteraturen. Förskolan med den utformning som finns i den nordiska länderna har positiva effekter på barns hälsa och utveckling. Goda rutiner vid övergången mellan förskola och skola och kompetensutveckling av personal är viktiga aspekter när det gäller förskolans utformning, med effekter på både barnens psykiska hälsa och kognitiva utveckling.

Rapporten har tagits fram i samverkan med Centrum för epidemiologi och samhällsmedicind, CES, och redovisar resultat från en systematisk litteraturöversikt i två delar.

Den riktar sig främst till kommunala beslutsfattare med ansvar för barn- och förskolefrågor.

Förskolans påverkan på barns hälsa – En genomgång av den vetenskapliga litteraturen är utgiven av Folkhälsomyndigheten.

Förskolans påverkan på barns hälsa på Folkhälsomyndighetens webbplats

Hjälpte informationen på den här sidan dig?