Hoppa över menyflikskommandon
Hoppa till huvudinnehåll
Start Barn & unga Kunskapsstöd Lägesrapporter Anpassningar för oss med dyslexi – intervjuer med elever och lärare på gymnasiet och universitetet

Anpassningar för oss med dyslexi – intervjuer med elever och lärare på gymnasiet och universitetet

Anpassningar för oss med dyslexi – intervjuer med elever och lärare på gymnasiet och universitetet bygger på en intervjustudie med elever med dyslexi och lärare i gymnasiet och på universitetet. De tillfrågades om sin skolsituation och vilka behov de har av anpassningar i undervisningssituationer.  Rapporten är utgiven av Myndigheten för delaktighet.

​Anpassningar för oss med dyslexi – intervjuer med elever och lärare på gymnasiet och universitetet bygger på en intervjustudie med elever med dyslexi och lärare i gymnasiet och på universitetet. Eleverna tillfrågades om sin skolsituation och vilka behov de har av anpassningar i undervisningssituationer.

Studien visar att teknik och anpassningar för olika behov är nödvändiga. Men utan ett förhållningssätt hos lärare händer ingenting. I intervjuerna med lärare och elever på gymnasiet nämnde samtliga elever specifika lärare som gett dem ökad delaktighet och förutsättningar att klara sina studier på ett optimalt sätt.

Man kan säga att Internet och smarta telefoner är den nya tidens alternativa verktyg i skolan. Därför är det viktigt att lärarna har kunskap om hur verktygen kan användas i undervisningen och att eleverna lär sig att använda sig av dem.

Anpassningar för oss med dyslexi – intervjuer med elever och lärare på gymnasiet och universitetet är utgiven av Myndigheten för delaktighet.

Anpassningar för oss med dyslexi – intervjuer med elever och lärare på gymnasiet och universitetet på Myndigheten för delaktighets webbplats

Hjälpte informationen på den här sidan dig?
 

 Teman