Hoppa över menyflikskommandon
Hoppa till huvudinnehåll

Om utmanande beteende

Utmanande beteende kan ses som ett tecken på att situationens krav och individens förmågor inte matchar varandra. Om en situation är obegriplig eller övermäktig kan en person reagera med utmanande beteende.

​Alla människor kan agera på sätt som andra finner utmanande i vissa situationer, särskilt om vi är oroliga, rädda, frustrerade, slutkörda, stressade, upprörda eller arga. Om kognitiva svårigheter gör situationen obegriplig eller övermäktig kan en person reagera med utmanande beteende. Att uppleva att man inte blir lyssnad på eller förstådd kan också leda till utmanande beteende.

Situationer där utmanande beteende i form av utåtagerande eller självskadande beteende uppkommer innebär svårigheter för alla inblandade, inte minst för personen själv. Utmanande beteende kan ses som ett tecken på att situationens krav och individens förmågor inte matchar varandra. Att reagera med ett utmanande beteende kan vara det enda kommunikationssätt eller den lösning som finns i stunden för en person i en viss situation.

De vanligaste formerna av utmanande beteenden är

  • utåtagerande beteende, exempelvis att bita, sparka eller slå
  • självskadande beteende, exempelvis att dunka huvudet, bita eller riva sig.

Andra beteenden som passivitet eller ständigt upprepande av något kan också utmana omgivningen. Även socialt problematiskt beteende som att skrika ihållande, kleta med avföring eller onanera offentligt kan utmana omgivningen.

Svårigheter att kommunicera kan leda till utmanande beteende

Det finns ett starkt samband mellan kommunikationssvårigheter och utmanande beteende. Ju större kommunikationssvårigheter, desto större risk för utmanande beteende. Mest konstruktivt är att uppfatta dessa beteenden som funktionella, det vill säga som sätt att kommunicera på, även om det sker omedvetet. Personen kan till exempel ha ont, vara uttråkad, inte förstå vad som händer eller uppleva att ingen lyssnar på honom eller henne. Därför måste personer med intellektuell funktionsnedsättning ha individuellt utformat stöd så att de kan kommunicera med sin omgivning. När en person ges bättre anpassade möjligheter att förstå och uttrycka sig minskar vanligtvis förekomsten av utmanande beteenden.

Det är viktigt för en person som reagerar med utmanande beteende att få stöd i att förstå och ha kontroll över sin omgivning och det som händer i vardagen. Det är också viktigt att bli bemött på ett sätt som möjliggör delaktighet och meningsfull samvaro. Personal måste ha kunskap om vad en viss funktionsnedsättning innebär generellt men framför allt vad den innebär för en specifik individ i olika aktiviteter och sammanhang. Det är en grund för att förstå dels vad en person kan behöva få tydliggjort och tillrättalagt, dels vilket bemötande och kommunikationsstöd personen kan behöva i olika situationer.

Systematiskt arbete för att förebygga utmanande beteende

Att arbeta systematiskt för att förebygga utmanande beteende gör det möjligt för verksamheten att följa upp och ompröva arbets- och förhållningssätt så att man kan utforma ett välfungerande individuellt stöd.

Systematiskt arbete för att förebygga utmanande beteende

Olika sätt att förebygga utmanande beteende

Arbetssätt och åtgärder för att förebygga utmanande beteende kan till exempel vara alternativ och kompletterande kommunikation, fysisk aktivitet och att utesluta hälsoproblem. Flera åtgärder kan behöva kombineras eftersom de var för sig ofta bara är en del av lösningen.

Olika sätt att förebygga utmanande beteende

​Att förebygga och minska utmanande beteende i LSS-verksamhet

I kunskapsstödet Att förebygga och minska utmanande beteende i LSS-verksamhet kan du läsa mer om hur man kan förebygga utmanande beteende.

Att förebygga och minska utmanande beteende i LSS-verksamhet på Socialstyrelsens webbplats

Hjälpte informationen på den här sidan dig?
 

 Kunskapsstöd