Hoppa över menyflikskommandon
Hoppa till huvudinnehåll
Start Missbruk & beroende Kunskapsstöd Statistik och uppföljningar Aktuella perspektiv på alkoholkulturen i Sverige – Om dryckesmotiv, dryckeskontext, attityder och anhörigproblematik

Aktuella perspektiv på alkoholkulturen i Sverige – Om dryckesmotiv, dryckeskontext, attityder och anhörigproblematik

Svenskar dricker oftast för att ha roligt och för att höja stämningen på fester och andra sociala tillställningar. Inom Europa sticker Sverige ut med den näst högsta andelen som motiverar sitt drickande med att ”bli full”. Det visar en ny rapport från CAN.

Svenskar dricker oftast för att ha roligt och för att höja stämningen på fester och andra sociala tillställningar. Inom Europa sticker Sverige ut med den näst högsta andelen som motiverar sitt drickande med att ”bli full”.

Rapporten Aktuella perspektiv på alkoholkulturen i Sverige – Om dryckesmotiv, dryckeskontext, attityder och anhörigproblematik är resultatet av CAN:s medverkan som Sveriges representant i EU-projektet RARHA (Joint Action on Reducing Alcohol Related Harm).

I rapporten Aktuella perspektiv på alkoholkulturen i Sverige studeras följande frågor:

  • Dryckesmotiv – varför dricker man alkohol i Sverige?
  • Dryckeskontexter – i vilka sammanhang konsumeras alkohol i Sverige?
  • Hur starkt är stödet för en restriktiv alkoholpolitik i Sverige?
  • Att bo med någon som dricker för mycket under barndomen.

Utöver en fördjupad analys av svenska förhållanden innehåller respektive fråga även en jämförelse med situationen i andra europeiska länder med utgångspunkt ifrån resultaten i RARHA-SEAS-studien.

Aktuella perspektiv på alkoholkulturen i Sverige – Om dryckesmotiv, dryckeskontext, attityder och anhörigproblematik är utgiven av Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN.

Aktuella perspektiv på alkoholkulturen i Sverige på CAN:s webbplats

Hjälpte informationen på den här sidan dig?