En förändrad befolkningssammansättning ställer nya krav på hälso- och sjukvården och socialtjänsten. I Sverige har ungefär var tredje person utländsk bakgrund. Generellt sett är ohälsan större bland personer med utländsk bakgrund och därför behöver hälso- och sjukvården och socialtjänsten bli bättre på att nå dem som inte är bekanta med välfärdssystemet eller saknar tillit till insatserna.
Att möta hela världen på vårdcentralen eller i socialtjänsten – om behovet av interkulturell kompetens
Under Socialstyrelsens seminarium i Almedalen 2016 diskuteras bland annat följande frågor:
- I vilken utsträckning utgår myndigheter och verksamheter inom hälso- och sjukvård och socialtjänst ifrån befolkningssammansättningen och kunskap om den ojämlika hälsan?
- Hur tar vi reda på vilka vi når och inte når – och varför?
- Hur ökar vi tilliten och tillgången till vård och socialtjänst i hela befolkningen?
- Hur ökar vi kunskapen om interkulturella möten?
I sex filmer får du ta del av erfarenheter från kommuner och landsting som hittat nya vägar att nå en mångkulturell befolkning. Till varje film finns frågor för reflektion och diskussion.
I filmerna ger de medverkande exempel från psykiatrin, behandlingen av ungdomar i beroende, på hur man kan arbeta med hälsokommunikatörer, mobila team, kompetensutveckling och strategiskt policyarbete för att interkulturell kompetens inte ska stanna vid punktinsatser.
I seminariet medverkar:
- Olivia Wigzell, generaldirektör, Socialstyrelsen
- Kersti Gabrielson, överläkare, verksamhetschef Järva Psykiatri
- Ann Ekberg Jansson, forskningschef, Angereds Närsjukhus
- Marianne Olsson, stadsdelsdirektör Angered
- Eva-Britt Lönnback Yilma, socionom, kvalitetsutvecklare, Nacka kommun.
Reflektera över och diskutera:
- Hur är befolkningssammansättningen i ert upptagningsområde?
- Har ni någon uppfattning om hur den avspeglas i vilka som kommer till er?
- Finns det några grupper i befolkningen som ni inte når i tillräcklig utsträckning?
Reflektera och diskutera:
- Vilka tankar och idéer får ni om att pröva metoder utanför de traditionella ramarna för att nå ut till grupper ni kanske inte når?
- Kan kulturformuleringsintervjun vara ett redskap i er verksamhet? Ta del av kulturformuleringsintervjun hos Transkulturellt Centrum
- Ett tredje tema är att personalsammansättningen ska avspegla befolkningen. Vad har ni för tankar om det? Hur kan man nå dit?
Reflektera över och diskutera:
- Hur kan ni arbeta för att skapa tillit för er verksamhet och det ni har att erbjuda?
- Hur kan ni skapa trygghet hos medarbetarna i mötet med personer med annan kulturell bakgrund än den egna?
- Ann Ekberg Jansson menar att vi måste satsa på uppsökande verksamhet trots knappa resurser. Hur ställer ni er till det?
Reflektera över och diskutera:
- Hur informerar ni medborgarna om vad ni har att erbjuda?
- Är det något som kan förbättras i er tillgänglighet för dem ni är till för?
- Är brukardialoger en modell som kan utvecklas även i er verksamhet?
Reflektera över och diskutera:
- Hur kan osäkerhet i mötet med personer från andra kulturer än den egna påverka kvaliteten?
- Vilken kompetensutveckling behövs i er verksamhet?
- Finns det behov att utveckla andra eller anpassade insatser?
Reflektera över och diskutera:
- Ersättningssystemen, krav på ledningen att skapa förutsättningar, systematisk uppföljning av resultat och kvalitet, samverkan – vad ser ni som relevant och möjligt att försöka påverka?
- Kan kompetensutveckling vara ett sätt att stärka personalens engagemang och stabilitet i personalgruppen?
- Vad skulle kunna vara nästa utvecklingssteg i er verksamhet utifrån det ni nu har diskuterat?