Hoppa över menyflikskommandon
Hoppa till huvudinnehåll
Start Psykisk ohälsa Kunskapsstöd Lägesrapporter Digitala vårdtjänster och artificiell intelligens i hälso- och sjukvården

Digitala vårdtjänster och artificiell intelligens i hälso- och sjukvården

Rapporten Digitala vårdtjänster och artificiell intelligens i hälso- och sjukvården visar att användningen av artificiell intelligens, AI, i hälso- och sjukvården fortfarande är begränsad. Rapporten är utgiven av Socialstyrelsen.

​Användningen av artificiell intelligens, AI, i hälso- och sjukvården i Sverige är fortfarande begränsad. Det pågår mycket forskning inom området men bara ett mindre antal applikationer är än så länge i drift, visar kartläggningen Digitala vårdtjänster och artificiell intelligens i hälso- och sjukvården som Socialstyrelsen har gjort. En slutsats i rapporten är att vårdkvaliteten kan förbättras med hjälp av AI.

AI beskrivs som nästa stora tekniksprång som kommer att påverka människors liv radikalt. På flera områden finns redan AI som självklara delar i våra liv, till exempel i form av röststyrning i smarta mobiler, i näthandel och i bankvärlden. Flera bedömare menar att hälso- och sjukvården skulle kunna utvecklas högst radikalt med stöd av AI. Inom hälso- och sjukvård är dock AI ännu i ett tidigt utvecklingsstadium.

Ett område inom hälso- och sjukvården där AI-tillämpningar används i dag är patientövervakning och stöd i hemmet. Det handlar till exempel om fjärrövervakning av patienter med hjärtsvikt och medicineringsboxar som påminner patienten om att det är dags att ta sin medicin.

Rapporten vänder sig till regeringen i första hand men den kan också vara av intresse för beslutsfattare på nationell, regional och lokal nivå samt utförare av hälso- och sjukvård.

Digitala vårdtjänster och artificiell intelligens i hälso- och sjukvården på Socialstyrelsens webbplats

Hjälpte informationen på den här sidan dig?