Socialstyrelsen arbetar på olika sätt med att stödja kompetensutveckling i vård och omsorg. Med kompetens menas här en individs förmåga att framgångsrikt utföra ett specifikt arbete.
Vi stödjer kompetensutveckling bland annat genom att ta fram utbildningar – till exempel webbutbildningar – och andra produkter som syftar till att stödja aktörer inom vård och omsorg i att tillämpa bästa tillgängliga kunskap eller att implementera arbetssätt eller metoder.
Flera av de utbildningar eller andra produkter som myndigheten har tagit fram syftar till att stödja – eller är på andra sätt relevanta för – omställningen till god och nära vård.
Det är viktigt att det finns tillräckligt med personal och att de har rätt kompetens
Socialtjänsten
En förutsättning för god kvalitet inom socialtjänsten är att det finns personal med lämplig utbildning och erfarenhet. Det är reglerat i socialtjänstlagen. En liknande bestämmelse finns också i LSS. Den som bedriver verksamhet enligt några av dessa lagar behöver därför se till att personalens kompetens motsvarar omsorgstagarnas behov och att personalen har rätt yrkeskompetens för att ge brukarna insatser av god kvalitet. För att kunna göra det behövs kunskap om de behov som var och en i verksamhetens målgrupp har eller som kan tänkas uppkomma.
Hälso- och sjukvården
Där det bedrivs hälso- och sjukvårdsverksamhet ska det finnas den personal, de lokaler och den utrustning som behövs för att kunna ge god vård. För patientsäkerheten är det viktigt att det finns tillräckligt med bemanning och personal med rätt kompetens för att kunna utföra arbetsuppgifterna. Det är vårdgivarens ansvar att det finns den personal som behövs för att en god vård ska kunna ges.
Möjlighet till kompetensutveckling är också viktigt
Det är viktigt att personalen inom hälso- och sjukvården och socialtjänsten får möjlighet till fortbildning och kompetensutveckling för att kunna utföra sina arbetsuppgifter på ett sätt som garanterar en god vård och omsorg till patienter och brukare. Kompetensutveckling kan också betyda att personalen ges handledning och stöd av chefer eller mer erfarna kollegor
Socialstyrelsens utbildningar
Inom ramen för stödet till omställningen till god och nära vård görs särskilda satsningar på utbildningar och utbildningsmaterial som stöd för implementering.
Utbildningar och stöd som redan finns:
- ICF och KVÅ inom kommunal hälso- och sjukvård
Utbildning om hur Internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa (ICF) och Klassifikation av vårdåtgärder (KVÅ) kan användas tillsammans i ett systematiskt kvalitetsarbete. - Grundläggande utbildning om munhälsa och munvård
Utbildning om munhälsa och munvård för personer med särskilda behov och sjukdomstillstånd - Beslutsstöd för prioriteringar på individnivå
Utbildning för förskrivare av hjälpmedel eller hjälpmedelskonsulent i hur man kan arbeta med beslutsstödet då det anpassats för hjälpmedelsförskrivning - Digital verksamhetsutveckling i vården
Utbildning som ska ge inspiration till att arbeta med e-hälsa i vården. Den riktar sig till dig som jobbar inom hälso- och sjukvård - Ett näringsrikt samarbete
Utbildningspaket om att upptäcka risk för och behandla undernäring - Socialstyrelsens nationella riktlinjer, fokus på kommunal hälso- och sjukvård
Utbildning som ger pedagogiska stöd för användning av nationella riktlinjer i kommunal hälso- och sjukvård.
Du hittar dessa utbildningar och många andra webbutbildningar som hör till området god och när vård på Socialstyrelsens utbildningsportal. Här finns även material för den som ska planera och leda genomförandet av utbildningar och underlag för information och diskussion på arbetsplatserna.
Två poddavsnitt på temat organisering av kommunal hälso- och sjukvård
Socialstyrelsen har tagit fram två poddavsnitt som handlar om kommunal hälso- och sjukvård. Poddavsnitten är en del av myndighetens arbete med att stödja omställningen till en god och nära vård. Utgångspunkten är att den kommunala hälso- och sjukvården är en viktig aktör i omställningen till en god och nära vård samtidigt som det kan vara en komplex uppgift att organisera den kommunala hälso- och sjukvården.
Målgrupp för poddavsnitten är i första hand chefer och andra ledare inom den kommunala hälso- och sjukvården, till exempel medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) eller medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR). De kan också vara intressanta för chefer och andra ledare för verksamheter som samverkar med den kommunala hälso- och sjukvården samt övriga som är intresserade av att lära sig mer om den kommunala hälso- och sjukvården och dess förutsättningar och behov.
Syftet med poddavsnitten är att chefer och andra ledare ska kunna lära av varandra – poddavsnitten ska erbjuda så kallade lärande exempel. Tanken är att det kan vara hjälpsamt för den som arbetar med att leda, organisera eller utveckla kommunal hälso- och sjukvård att ta del av andras erfarenheter. Det kan också vara hjälpsamt för den som samverkar med den kommunala hälso- och sjukvården att få en inblick i den kommunala hälso- och sjukvårdens utmaningar, förutsättningar och behov.
Om organisering av kommunal hälso- och sjukvård, del 1
Vad kan vara utmanande i arbetet med kommunal hälso- och sjukvård, och hur kan man på ett framgångsrikt sätt möta dessa utmaningar? Tema för avsnittet är god och nära vård. Lyssna på Björn Klemedsson, verksamhetschef, Bodil Fälth, medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR), och Therese Finn, medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS). Alla tre kommer från Ängelholms kommun. Samtalet leds av Ragnhild Mogren Svensén, utredare på Socialstyrelsen.
Om organisering av kommunal hälso- och sjukvård, del 2
Vad kan vara utmanande i arbetet med kommunal hälso- och sjukvård, och hur kan man på ett framgångsrikt sätt möta dessa utmaningar? Tema för avsnittet är samverkan. Lyssna på Catrin Engberg Tukia, enhetschef och chef för sjuksköterskorna i Borgholms kommun, och Agneta Höglund Petersson, enhetschef för reha-benheten och medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR) i samma kommun. Samtalet leds av Ragnhild Mogren Svensén, utredare på Socialstyrelsen.