Utveckla det systematiska kvalitetsarbetet

För att systematiskt kunna utveckla, säkra och förbättra kvaliteten i en verksamhet behövs ett ledningssystem. Det innebär att verksamheten skapar principer för ledning och styrning, och arbetar kontinuerligt med att förbättra verksamheten. Rutiner för att förebygga suicid behöver finnas med i verksamhetens processer.

Att arbeta systematiskt med förbättringar är viktigt för att ledningssystemet ska vara ett pålitligt stöd för verksamheten. Delar av det arbetet är att

  • hantera risker
  • identifiera avvikelser och åtgärda dem
  • förbättra processer och rutiner

så att risker i verksamhetens kvalitet hanteras och avvikelser inte upprepas.

Hur suicidpreventivt arbete uppmärksammas och kan integreras i det ordinarie arbetet är något som varje verksamhet behöver ta ställning till och fundera över.

Förbättringsarbetet inom ledningssystemet består av fyra delar som regelbundet upprepas: planera, genomföra, utvärdera och förbättra. 

Planera

Börja gärna med att fundera på var i verksamheten det är särskilt sannolikt att ni kan möta personer med risk för suicid. Under planeringsfasen kan ni bland annat ställa er följande frågor: 

  • Finns det behov av att genomföra en riskanalys av verksamhetens arbete med att förebygga suicid?
  • Finns det svagheter i verksamhetens förutsättningar att möta personer som kan vara suicidala?
  • Vilka förutsättningar är viktiga att förbättra?
  • Hur ser rutinerna ut för samverkan med till exempel primärvården, psykiatrin, polisen och kronofogden?
  • Har vi rutiner för att lotsa individen vidare till vården vid behov?
  • Vilken kunskap om suicidprevention behöver medarbetarna?
  • Vilka kunskapsstöd eller utbildningar finns som passar för vår verksamhet?
  • Hur kan vi följa upp de förbättringar som vi gjort?

Genomföra

Genomförandefasen kan förslagsvis innehålla aktiviteter som att

  • genomföra en riskanalys
  • implementera nya rutiner eller öka kännedomen om befintliga
  • ta fram en kompetensutvecklingsplan för medarbetare
  • genomföra kompetenshöjande aktiviteter, till exempel utbildning
  • systematiskt samla in och hantera klagomål och synpunkter
  • systematiskt samla in uppgifter för egenkontroll
  • utreda en lex Sarah-rapport vid suicid, göra en anmälan till IVO om utredningen visar ett allvarligt missförhållande samt informera personalen och enskilda om resultatet.

Utvärdera

Under utvärderingsfasen sammanställer och analyserar ni 

  • klagomål och synpunkter från exempelvis vård- och omsorgstagare, deras närstående eller anhöriga och personalen
  • data från egenkontroll
  • lex Sarah-utredningar.

Förbättra

Förbättringsfasen kan förslagsvis innehålla följande aktiviteter:

  • Ta fram förbättrande åtgärder i verksamheten utifrån sammanställning och analys av till exempel riskanalyser, data från egenkontroll, klagomål, synpunkter och lex Sarah-utredningar.
  • Ta utgångspunkt från detta vid planering av det fortsatta kvalitetsarbetet i verksamheten.
""

Podd om suicidprevention

Hur upptäcker vi personer som är i riskzonen för suicid? Vilka är de viktiga frågorna för att fånga upp dem? Lyssna på Socialstyrelsens podd På djupet.

Faktagranskad av: Socialstyrelsen. Senast granskad:

Källor:

Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete – Handbok för tillämpningen av föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2011:9) om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete. Socialstyrelsen, 2012.

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Håll dig uppdaterad genom att prenumerera på Kunskapsguidens nyhetsbrev – få nyheter och uppdateringar direkt i din inkorg.