Att vara ledare eller chef för ett team

Det är viktigt med en ledning som skapar förutsättningar och stödjer samverkan och teamarbete. Samverkan på ledningsnivå är en av grundförutsättningarna för att lyckas med samverkan och teamarbete.

I ett team tar alla ansvar för helheten. Medlemmarnas olika erfarenheter och yrkesroller kompletterar varandra och samverkan är en nyckelfaktor – både inom teamet och mellan olika team.

Som chef eller teamledare är det viktigt att du bidrar till tydlighet kring följande:

  • strukturer och ramar för teamarbetet
  • teamets syfte och mål
  • vilket uppdrag de olika yrkesrollerna i teamet har
  • vilka behov målgruppen för teamets arbete har
  • hur uppföljning och utvärdering ska gå till.

Det är viktigt att följa upp hur arbetet verkligen utförs och sedan justera vid behov. Du kan till exempel behöva genomföra åtgärder för att öka följsamheten till hur det är tänkt att fungera, eller förändra rutiner och avtal.

Utbildning om teambaserat arbetsätt – avsnitt för chefer och teamledare

I utbildningen "Teambaserat arbetssätt med äldre med sammansatta behov" finns ett avsnitt för dig som är chef eller teamledare. Avsnittet passar även om du leder andra typer av team. Här kan du lära mer om vikten av att skapa förutsättningar och möjliggöra samsyn i teamet. Du lär dig även mer om vinsterna med teamarbete.

Teambaserat arbetssätt med äldre med sammansatta behov, utbildning Socialstyrelsen

Utveckla teamarbetet med reflektionsfrågor

Socialstyrelsen har tagit fram reflektionsfrågor som är till för dig som är chef eller teamledare för multiprofessionella team. Frågorna är ett stöd för självreflektion eller för gemensam reflektion. Välj vilka frågor som passar dig utifrån din roll och ditt uppdrag, och använd dem gärna löpande för att uppdatera och utveckla teamets arbete. Reflektionsfrågorna kan även användas om du planerar att starta ett nytt team.

Reflektionsfrågor för dig som är chef eller leder team, Socialstyrelsen (pdf)

Sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation hjälper verksamheter att samordna

Från och med den 1 januari 2023 är det möjligt för vårdgivare och omsorgsgivare att dela information med varandra genom direktåtkomst eller annat elektroniskt utlämnande genom ett elektroniskt system för sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation.

En sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation har som primärt syfte att förbättra och förenkla kommunikationen mellan olika vårdgivare och omsorgsgivare och därmed förbättra vården till och insatserna för den enskilde.

Sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation – samlat stöd för vårdgivare och omsorgsgivare, Socialstyrelsen

Faktagranskad av: Socialstyrelsen Senast granskad:

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Håll dig uppdaterad genom att prenumerera på Kunskapsguidens nyhetsbrev – få nyheter och uppdateringar direkt i din inkorg.

Anmäl dig till Kunskapsguidens nyhetsbrev!