Vad är en lätt tillgänglig socialtjänst?
Vad menar lagstiftaren med en lätt tillgänglig socialtjänst? För vem? Och vad krävs för att vi ska lyckas bli lättillgängliga? Temaveckan inleds med ett samtal som klargör vad den nya lagen syftar till.
Medverkande: Sayran Khayati, jurist Socialstyrelsen, Stina Hovmöller, enhetschef Socialstyrelsen, Annika Öquist, enhetschef Socialstyrelsen. Moderator är Johannes Jakobsson, kommunikatör Socialstyrelsen.
Att bygga tillit till socialtjänsten genom dialog och kommunikation
Hur kan socialtjänsten bli mer tillgänglig och förstådd, särskilt i grupper där misstron och rädslan är stark? Tillsammans med Malmö stad delar vi erfarenheter av hur tilliten till socialtjänstens arbete med barn och unga kan stärkas genom nära samarbete med civilsamhället.
Medverkande: Marie-Anne Karlsson, utredare Socialstyrelsen, Antonia Eriksson, kommunikatör Socialstyrelsen, Emma Söderström, samordnare dialog med socialtjänsten, Malmö stad, Sofia Silander, dialogsocionom, Malmö stad.
Från missförstånd till förståelse
Information som inte når fram riskerar att utestänga människor från sina rättigheter. Diskussion kring hur mötet med socialtjänsten kan bli ännu mer tillgängligt, även om personer har kognitiva eller fysiska svårigheter och hinder.
Medverkande: Ann Jönsson, utredare Socialstyrelsen, Jesper Dahl, jurist Socialstyrelsen, Johanna Forsberg, ordförande Nätverket Unga för Tillgänglighet (NUFT). Moderator är Johannes Jakobsson, kommunikatör Socialstyrelsen.
Kommunikationsstödjande material som ökar förståelse och delaktighet
För att socialtjänsten ska vara till för alla behöver arbetet utgå från människors olika förutsättningar. Personer med kognitiva eller fysiska funktionsnedsättningar möter ofta hinder i kontakten med socialtjänsten. Vi delar med oss av lärdomar och exempel på hur socialtjänsten kan bli mer lättillgänglig, med fokus på konkreta arbetssätt som kan vara en självklarhet i handläggarens verktygslåda.
Medverkande: Ylva Branting, utredare Socialstyrelsen, Maria Kreutz, utredare Socialstyrelsen, Anna Nylén, behandlingssekreterare öppenvården Motala kommun, Daniel Ottefjäll, handläggare omsorg Orust kommun.
Så blir socialtjänsten lätt tillgänglig – tillsammans med vård, skola och polis
För vem ska socialtjänsten vara lätt tillgänglig? Och hur kan andra samhällsaktörer vara delaktiga i att motverka hinder och främja en positiv utveckling?
Hur kan familjecentralen bli en trygg plats för både lek och samtal om svåra saker?
Personalen på familjecentralen möter barn och föräldrar i en miljö som ska upplevas som trygg och lätt tillgänglig. Det ger möjlighet att bygga tillit och erbjuda stöd, men också att föra samtal om svåra saker. Samverkan mellan professioner kan också ge bättre förutsättningar att förebygga och upptäcka våld. Men hur närmar man sig frågor som är svåra att prata om? Och hur mycket våldsförebyggande arbete gör familjecentraler idag?
Medverkande: Karin Blomgren, utredare på Socialstyrelsen, Rikard Tordön, utredare på Barnafrid, Maria Kruse, samordnare på Familjecentralen i Salem och styrelseledamot i Föreningen för familjecentralers främjande.