Steg 3. Metodik – Case finding i vård- och stödsystemet

Innehåll i verktygets steg 3.

En case findingmetodik innebär att uppgifter samlas in om personer i målgruppen som identifieras i olika delar av vård- och stödsystemet. Den består av två steg. I ett första steg identifieras vilka personer som tillhör målgruppen. I ett andra steg samlas uppgifter in om identifierade personer. Detta kan dels ske genom den personal som har identifierat personen, dels genom intervjuer med de personer som identifierats på annat sätt.

3.1 Avgränsning av målgruppen och inventeringens omfattning

  • Personer som är kända i kommunen eller regionen
  • Personer som är okända i kommunen eller regionen

3.2 Urval av verksamheter och uppgiftslämnare

  • Kartläggning för underlag för urval
  • Urval personal knuten till kommunen
  • Urval personal knuten till regionen

3.3 Steg 1 – Personer som tillhör målgruppen identifieras

  • Identifiera personer i målgruppen som är kända i kommunen eller regionen
  • Identifiera personer i målgruppen som är okända i kommunen eller regionen

3.4 Steg 2 – Uppgifter samlas in om identifierade personer i målgruppen 

  • Personal lämnar uppgifter om enskilda personer i målgruppen
  • Uppgifter samlas in genom intervjuer med personer i målgruppen

Bakgrundsmaterial

Att inventera behov – Inventering av gruppen personer med psykisk funktionsnedsättning

Rapporten redovisar inventeringsarbetet sedan psykiatrireformen, samt erfarenheterna från ett antal lokala inventeringsprojekt. Rapporten beskriver även arbetet med att ta fram ett nytt inventeringsverktyg.

Erfarenheter från sju lokala inventeringsprojekt

I det här dokumentet redovisas erfarenheterna från sju lokala inventeringsprojekt något mer ingående än i rapporten Att inventera behov – Inventering av gruppen personer med psykisk funktionsnedsättning.

Faktagranskad av: Socialstyrelsen Senast granskad:

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Håll dig uppdaterad genom att prenumerera på Kunskapsguidens nyhetsbrev – få nyheter och uppdateringar direkt i din inkorg.

Anmäl dig till Kunskapsguidens nyhetsbrev!