Att vara barn eller ung, med en funktionsnedsättning och samtidigt befinna sig i en migrationsprocess kan leda till flerfaldig risk för utsatthet. Barn och unga med funktionsnedsättning utsätts för våld och övergrepp i högre utsträckning än andra barn och unga.
Handläggare som arbetar på mottagningsenheter för nyanlända och de som har i uppdrag att hantera ansökningar om ekonomiskt bistånd är de som oftast möter familjer och barn i migration. Vid dessa möten finns en möjlighet att tidigt uppmärksamma särskilda behov och funktionsnedsättningar hos barnen.
Faktorer som påverkar arbetet och kontakten med personer med utländsk bakgrund är bland annat brister i kommunikation, tillgänglighet, kulturmedvetenhet, tillit, delaktighet och diskriminering. Bristerna kan motverkas via stöd och arbetssätt för att höja interkulturell medvetenhet i socialtjänsten.
Tre frågor – Stöd för att uppmärksamma barn och unga med funktionsnedsättning i socialtjänstens möten med familjer i migrationsprocessen
Tre frågor är ett stöd för möten mellan handläggare och familjer i migrationsprocessen för att tidigt uppmärksamma barn med funktionsnedsättningar. Det är viktigt att tidig uppmärksamma barnens behov för att kunna ge dem rätt stöd.
Tre öppna frågor
Kärnan i stödmaterialet består av tre öppna frågor som inbjuder till berättande svar. De öppna frågorna handlar om föräldrars uppfattning av om deras barn har behov av extra stöd och omsorg eller om de är särskilt oroade över något. Till varje fråga finns också förslag på följdfrågor för att ge en fördjupad bild. Frågorna kan ge dig som handläggare viktig information om ett barn har särskilda behov och om du behöver lotsa familjen vidare så att rätt stöd kan ges så tidigt som möjligt utifrån barnets behov.
Frågorna är i korthet:
- Behöver ditt barn eller något av dina barn mer hjälp än sina syskon eller andra barn?
- Går ditt barn i förskola eller skola?
- Hur fick ditt barn hjälp innan ni kom till Sverige?
Frågorna i stödmaterialet har inspirerats av Kulturformuleringsintervjun (KFI) som är en intervjuguide som ingår i den psykiatriska diagnoshandboken DSM-5.
I stödmaterialet används begreppet ”barn med funktionsnedsättning i migrationsprocessen”. I det begreppet inkluderas asylsökande barn och unga, barn som har nyanlända föräldrar och barn och unga som lever i Sverige utan tillstånd.
Stöd till dig som är chef
Användarhandledning
Det finns en användarhandledning för dig som chef när du introducerar materialet Tre frågor i verksamheten. Där beskrivs hur du kan presentera materialet och hur användningen av tre frågor riktade till familjer kan genomföras.
Presentationsmaterial
Barn och unga i migration med funktionsnedsättning – Stöd vid möten är ett presentationsmaterial som innehåller bakgrunden till varför de tre frågorna tagits fram. Till bilderna finns talarstöd som du kan använda när du presenterar materialet för dina medarbetare. Du kan själv lägga till informa¬tion som du vill lyfta fram.
Barn och unga i migration med funktionsnedsättning – Stöd vid möten – Socialstyrelsen
Stöd till dig som är handläggare
Introduktionsmaterial
Att tidigt uppmärksamma funktionsnedsättning hos barn i migration är ett introduktionsmaterial som handlar om olika faktorer som kan påverka de personer som du kan möta i verksam¬heten. Det ger kunskap om olika begrepp som till exempel migrationsprocess, kultursensitivitet och faktorer som är viktiga att tänka på i mötet med de personer frågorna ska ställas till.
Tre frågor
Tre frågor – barn och unga i migration med funktionsnedsättning innehåller de tre frågorna som ska användas. De kan skrivas ut, om du vill ha tillgång till frågorna under samtalet.
Tre frågor – barn och unga i migration med funktionsnedsättning – Socialstyrelsen
Reflektionsfrågor
Reflektionsfrågor – individuellt och i grupp innehåller just reflektionsfrågor, dels för individuell reflektion och dels för reflektion i arbetsgruppen. Frågorna kan användas för att prata om hur det fungerar att ställa de tre frågorna, fånga upp oklarheter och för att dela erfarenheter.