Temat bygger på innehållet i en ny skrift om beprövad erfarenhet i socialtjänsten, som Socialstyrelsen har tagit fram.
− Ambitionen är att bidra till ökad kunskap och samsyn, för att minska risken för missförstånd, främja diskussioner och stärka arbetet mot en mer kunskapsbaserad socialtjänst, säger Emanuel Åhlfeldt, utredare på Socialstyrelsen.
Kunskapsbaserad socialtjänst är ett centralt begrepp i socialtjänstlagen och fungerar som ett paraply för flera faktorer som tillsammans ska stärka kvaliteten i arbetet.
Presentationsmaterial och annat stöd i temat
I det nya temat om kunskapsbaserad socialtjänst kan du läsa mer om vetenskap och beprövad erfarenhet. Där kan du också ta del av skriften Om beprövad erfarenhet i socialtjänsten, ett presentationsmaterial, samt andra publikationer och utbildningar som relaterar till temat.
Den primära målgruppen för presentationsmaterialet är chefer, verksamhetsutvecklare, utredare och professionella i socialtjänsten, men även politiker, forskare och alla andra som vill främja en mer kunskapsbaserad socialtjänst.
Om den nya socialtjänstlagen
Den 1 juli i år började den nya socialtjänstlagen att gälla. Den syftar till att göra socialtjänsten mer förebyggande, tillgänglig och kunskapsbaserad. I vårt tema om den nya socialtjänstlagen kan du läsa mer om syftet med lagen. Du kan även ta del av filmade föreläsningar, publikationer och utbildningar relaterade till temat.