Införa arbetssätt för att förebygga fallolyckor

Tre centrala faktorer för att lyckas med att införa arbetssätt är kompetens hos medarbetarna, en stödjande organisation och ett effektivt ledarskap. Ett arbetssätt som kan användas för att motverka fallolyckor är teambaserat arbetssätt.

Att förebygga fall ställer krav på arbete med utveckling och kvalitet i verksamheten. Du som är chef eller arbetar med kvalitetsutveckling inom vård och omsorg har stor betydelse för hur din verksamhet lyckas med att minska antalet fallolyckor.

Införa arbetssätt som förhindrar fallolyckor

I flera regioner och kommuner finns länsgemensamma program eller strategier för att förebygga fallhändelser och fallskador. Innan man börjar införa ett nytt arbetssätt är det bra att identifiera vilka överenskommelser och program som redan finns, och undersöka om det finns kännedom om dem i verksamheten.

Begreppet implementering används ofta när man talar om att införa nya arbetssätt eller metoder i en ordinarie verksamhet. Om nya arbetssätt ska implementeras i verksamheten behöver det förankras i organisationen.

Tre centrala faktorer

Tre centrala faktorer för att lyckas med implementering:

  • kompetens hos medarbetarna
  • en stödjande organisation
  • ett effektivt ledarskap.

Säkra nödvändiga resurser

När det finns ett beslut om att införa ett nytt arbetssätt, är nästa steg att säkra nödvändiga resurser. Det handlar om lokaler, tid och aktiviteter, nytt material, rekrytering och utbildning av personal.

Struktur och stöd

När förutsättningarna för att implementera det nya arbetssättet finns på plats kan implementeringen börja. Viktiga delar i implementeringen är struktur och stöd, till exempel praktiskt och tekniskt stöd till genomförarna, utvärdering av implementeringsprocessen och återkoppling till alla involverade.

Det kan ta flera år innan ett nytt arbetssätt har integrerats och blivit en del av ordinarie arbete. Forskare brukar tala om att det tar minst två till fyra år. När mer än hälften av personalen använder den nya metoden på det sätt som avsetts kan man tala om att metoden är implementerad.

Implementering, tema på Kunskapsguiden

Teambaserat arbetssätt för att förebygga fallolyckor

För att förebygga fall och fallskador behövs samlad kompetens från flera delar av vården och omsorgen. Teambaserat arbetssätt innebär att ett team samverkar genom ett systematiskt arbetssätt. Delar som kan ingå är att:

  • värdera fallrisk
  • utreda fallrisk
  • avgöra och planera förebyggande åtgärder
  • genomföra åtgärder
  • följa upp åtgärderna.

Ett vård- och omsorgsteam är oftast sammansatt av personer med olika professioner. De kan arbeta på olika avdelningar inom samma organisation eller i olika organisationer och verksamheter. Teamet som helhet har en samlad kompetens som är större än varje enskild delkompetens. Olika professioner som kan ingå i teamet är undersköterska vårdbiträde, biståndshandläggare, sjuksköterska, läkare, arbetsterapeut och fysioterapeut. I ett teambaserat arbetssätt ingår även individen och eventuellt närstående i teamet.

Systematiskt kvalitetsarbete och ett gemensamt arbetssätt gör att man kan följa upp verksamheten och dra lärdom av vad som har gått bra och vad som har gått mindre bra och därigenom utveckla verksamheterna.

Att fundera på tillsammans i teamet

Här finns några områden som kan vara bra att fundera på och diskutera tillsammans i teamet, för att förbättra ert arbete med fallprevention.

Frågor att fundera på tillsammans i teamet

Frågor att diskutera i teamet

  • Vilka kompetenser finns i teamet när det gäller fallförebyggande arbete?
  • Saknas några kompetenser som skulle behövas? Gör en kompetenskartläggning tillsammans!
  • Vad behöver vi för att kunna använda ett gemensamt språk och benämna saker på samma sätt oavsett yrkesroll?
  • Hur ser rutinerna ut när det gäller dokumentation och informationsöverföring? Mellan olika professioner, mellan verksamheter? Hur säkerställs individens samtycke?
  • Finns det några onödiga fallrisker i miljön i verksamheten? I så fall vilka, och vilka generella multifaktoriella åtgärder kan behövas?
  • Hur kan vi skapa en motiverande miljö – fysisk och social – som bjuder in till fysisk aktivitet och träning i vardagsmiljö för äldre personer med olika grad av fysisk och kognitiv förmåga?
  • I vilken utsträckning bidrar miljön i verksamheten till matlust? Finns det något som kan förbättras, och i så fall vad/hur? Vilka hjälpmedel kan behövas för att exempelvis förbättra sittställning, möjligheter att äta?

Webbutbildning – Ett fall för teamet

För att lyckas med fallprevention krävs samlad kompetens från olika professioner. Ett fall för teamet fokuserar på ett teambaserat arbetssätt och systematiskt kvalitetsarbete för att förebygga fallolyckor. Öppna länken i en annan webbläsare än Internet Explorer, till exempel Chrome.

Webbutbildning – Ett fallpreventivt arbetssätt – stöd för införande

Fallolyckor går att förebygga men förutsätter ett teambaserat arbetssätt. Den samlade kompetensen och det systematiska arbetssättet ökar förutsättningarna för ett framgångsrikt fallförebyggande arbete. Socialstyrelsens utbildning ska stödja verksamheterna i att implementera ett systematiska teambaserat arbetssättet om fallprevention.

Webbutbildning – Teambaserat arbetssätt

Webbutbildning om teambaserat arbetssätt i arbetet med äldre med sammansatta behov. Syftet med utbildningen är att du som arbetar i, leder, eller ska starta upp ett team, ska få de kunskaper som behövs för att implementera ett teambaserat arbetssätt som bidrar till att den äldre får vård och omsorg av god kvalitet på ett samordnat, tryggt och säkert sätt.

Verksamhetsutveckling och fallprevention

Det kan vara bra att gå igenom hur arbetet med fall fungerar inom verksamheten du arbetar vid idag. Det finns ett antal frågor som kan användas som stöd:

Hur arbetar ni med att förebygga fall i er verksamhet?

Frågor om hur ni förebygger fall i er verksamhet

  • Vad ska du göra om du upptäcker att en individ har en ökad fallrisk?
  • Hur arbetar ni med dokumentation och uppföljning?
  • Var och hur dokumenterar ni en fallriskutredning? Vem gör det?
  • Var och hur dokumenterar ni beslutade fallförebyggande åtgärder? Vem gör det?
  • Hur följer ni upp de fallförebyggande åtgärder som ni genomför?
  • Vem ansvarar för uppföljningen?
  • På vilket sätt samarbetar ni med andra verksamheter i de olika stegen i arbetssättet?
Faktagranskad av: Socialstyrelsen Senast granskad:

Källor:

Ett fall för teamet, webbutbildning, Socialstyrelsen, 2017
Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2011:9) om ledningssystem försystematiskt kvalitetsarbete Socialstyrelsen
Om implementering, Socialstyrelsen, 2012

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Håll dig uppdaterad genom att prenumerera på Kunskapsguidens nyhetsbrev – få nyheter och uppdateringar direkt i din inkorg.