Att förebygga fall ställer krav på arbete med utveckling och kvalitet i verksamheten. Du som är chef eller arbetar med kvalitetsutveckling inom vård och omsorg har stor betydelse för hur din verksamhet lyckas med att minska antalet fallolyckor.
Införa arbetssätt som förhindrar fallolyckor
I flera regioner och kommuner finns länsgemensamma program eller strategier för att förebygga fallhändelser och fallskador. Innan man börjar införa ett nytt arbetssätt är det bra att identifiera vilka överenskommelser och program som redan finns, och undersöka om det finns kännedom om dem i verksamheten.
Begreppet implementering används ofta när man talar om att införa nya arbetssätt eller metoder i en ordinarie verksamhet. Om nya arbetssätt ska implementeras i verksamheten behöver det förankras i organisationen.
Tre centrala faktorer
Tre centrala faktorer för att lyckas med implementering:
- kompetens hos medarbetarna
- en stödjande organisation
- ett effektivt ledarskap.
Säkra nödvändiga resurser
När det finns ett beslut om att införa ett nytt arbetssätt, är nästa steg att säkra nödvändiga resurser. Det handlar om lokaler, tid och aktiviteter, nytt material, rekrytering och utbildning av personal.
Struktur och stöd
När förutsättningarna för att implementera det nya arbetssättet finns på plats kan implementeringen börja. Viktiga delar i implementeringen är struktur och stöd, till exempel praktiskt och tekniskt stöd till genomförarna, utvärdering av implementeringsprocessen och återkoppling till alla involverade.
Det kan ta flera år innan ett nytt arbetssätt har integrerats och blivit en del av ordinarie arbete. Forskare brukar tala om att det tar minst två till fyra år. När mer än hälften av personalen använder den nya metoden på det sätt som avsetts kan man tala om att metoden är implementerad.
Implementering, tema på Kunskapsguiden
Teambaserat arbetssätt för att förebygga fallolyckor
För att förebygga fall och fallskador behövs samlad kompetens från flera delar av vården och omsorgen. Teambaserat arbetssätt innebär att ett team samverkar genom ett systematiskt arbetssätt. Delar som kan ingå är att:
- värdera fallrisk
- utreda fallrisk
- avgöra och planera förebyggande åtgärder
- genomföra åtgärder
- följa upp åtgärderna.
Ett vård- och omsorgsteam är oftast sammansatt av personer med olika professioner. De kan arbeta på olika avdelningar inom samma organisation eller i olika organisationer och verksamheter. Teamet som helhet har en samlad kompetens som är större än varje enskild delkompetens. Olika professioner som kan ingå i teamet är undersköterska vårdbiträde, biståndshandläggare, sjuksköterska, läkare, arbetsterapeut och fysioterapeut. I ett teambaserat arbetssätt ingår även individen och eventuellt närstående i teamet.
Systematiskt kvalitetsarbete och ett gemensamt arbetssätt gör att man kan följa upp verksamheten och dra lärdom av vad som har gått bra och vad som har gått mindre bra och därigenom utveckla verksamheterna.
Att fundera på tillsammans i teamet
Här finns några områden som kan vara bra att fundera på och diskutera tillsammans i teamet, för att förbättra ert arbete med fallprevention.
Webbutbildning – Ett fall för teamet
Webbutbildning – Ett fallpreventivt arbetssätt – stöd för införande
Webbutbildning – Teambaserat arbetssätt
Webbutbildning om teambaserat arbetssätt i arbetet med äldre med sammansatta behov. Syftet med utbildningen är att du som arbetar i, leder, eller ska starta upp ett team, ska få de kunskaper som behövs för att implementera ett teambaserat arbetssätt som bidrar till att den äldre får vård och omsorg av god kvalitet på ett samordnat, tryggt och säkert sätt.
Verksamhetsutveckling och fallprevention
Det kan vara bra att gå igenom hur arbetet med fall fungerar inom verksamheten du arbetar vid idag. Det finns ett antal frågor som kan användas som stöd: