Den viktigaste resursen för att uppfylla intentionerna i LSS är personal med god kompetens och med vilja och förmåga att förverkliga de grundläggande principerna och rättigheterna enligt LSS. Det är i mötet mellan den enskilde och den närmaste personalen som målen med LSS kan förverkligas.
Flera olika yrkeskompetenser
Deltagarna i daglig verksamhet är ingen homogen grupp, utan individer med varierande behov av stöd och anpassning av verksamheten. Även aktiviteterna skiljer sig åt och därför är det angeläget att personalens kompetens är anpassad efter verksamhetens behov och omfattar olika kunskapsområden.
Det kan behövas flera olika yrkeskompetenser för att daglig verksamhet ska hålla god kvalitet – arbetsterapeut, logoped, vuxenpedagogisk kompetens. Den dagliga verksamheten behöver också personal med kompetens utifrån den verksamhet som bedrivs. Det kan vara skådespelare, författare, musiker eller personal med erfarenhet från exempelvis kafé och restaurang eller trädgårdsskötsel.
Allmänna råd om kunskaper
Vilka kunskaper och förmågor som personalen bör ha, och vilken utbildning som kan vara aktuell, framgår av Socialstyrelsens allmänna råd (SOSFS 2014:2) om kunskaper hos personal som ger stöd, service eller omsorg enligt SoL och LSS till personer med funktionsnedsättning.
Kunskap om funktionsnedsättningar
Personal som arbetar i daglig verksamhet behöver ha kunskap om funktionsnedsättningar och dess konsekvenser. Att ha kunskap om en persons funktionstillstånd, till exempel hur personen ser, hör, kan minnas eller förstå, är nödvändigt för att utforma ett gott stöd som gör det möjligt för individen att delta i de dagliga aktiviteterna. Man måste ha grundläggande kunskap om en viss funktionsnedsättning, men framför allt vad den innebär för individen själv i de aktiviteter han eller hon deltar i.
Filmad föreläsning om intellektuell funktionsnedsättning
Filmen beskriver vad intellektuell funktionsnedsättning är och vad man behöver tänka på när man arbetar i daglig verksamhet med personer som har intellektuell funktionsnedsättning. Vissa delar av det som tas upp i filmen gäller även personer i daglig verksamhet som har andra funktionsnedsättningar. Föreläsare är Cecilia Olsson, fil. dr. specialpedagogik. Filmen är 27 minuter lång.
Syntolkad version av Vad är intellektuell funktionsnedsättning?
Teckenspråkstolkad version av Vad är intellektuell funktionsnedsättning?
Reflektionsfrågor
Se gärna filmen tillsammans, till exempel på en arbetsplatsträff, och diskutera reflektionsfrågorna som är kopplade till filmen.
Reflektionsfrågor:
- Är det ett policykrav i er verksamhet att personer med IF ska vara involverade i beslutsfattande processer?
- Har ni i er verksamhet tillgång till metoder som stödjer personer med IF att uttrycka sina åsikter och synpunkter?
Kunskap om grundläggande värden
Personalen bör också kunskap om de grundläggande värden som uttrycks i LSS och konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, för att förstå vad som i grunden styr arbetet med att ge stöd, service eller omsorg till personer med funktionsnedsättning.
För att förstå vad som lett fram till dagens lagstiftning och syftet med LSS är det viktigt att känna till historien.
Filmad föreläsning om funktionshinderspolitik ur ett historiskt perspektiv
Filmen beskriver funktionshinderspolitiken ur ett historiskt perspektiv. Vad är bakgrunden till LSS och daglig verksamhet? Föreläsare är Professor Magnus Tideman. Filmen är 23 minuter lång.
Syntolkad version av Funktionshinderpolitik ur ett historiskt perspektiv
Teckenspråkstolkad version av Funktionshinderpolitik ur ett historiskt perspektiv
Reflektionsfrågor
Se gärna filmen tillsammans, till exempel på en arbetsplatsträff, och diskutera reflektionsfrågan som är kopplad till filmen.
Reflektionsfråga:
- Vilken betydelse kan historien ha för hur vi arbetar idag i vår dagliga verksamhet?