Om intellektuell funktionsnedsättning

Vid intellektuell funktionsnedsättning (IF) är personens kognitiva funktioner som minne, språk och abstrakt tänkande påverkade. Det innebär att hjärnan har svårare att ta in och bearbeta information. Det gör det svårare att förstå, lära sig saker och bli självständig. Personer med IF behöver mer tid för att lära sig, uttrycka tankar och känslor och för att minnas.

Intellektuell funktionsnedsättning kan bero på flera olika saker. Det kan finnas ärftliga faktorer, genetiska avvikelser. Det kan även uppstå genom skador eller sjukdomar under fostertiden eller i samband med förlossningen.

Det är ganska vanligt att personer med IF har ytterligare funktionsnedsättningar, till exempel epilepsi, rörelsehinder, cerebral pares, autism, adhd, syn- eller hörselnedsättning. Intellektuell funktionsnedsättning kallades tidigare utvecklingsstörning.

Svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning

Personer med intellektuell funktionsnedsättning har olika styrkor, svårigheter och behov. Vid IF är kognitiva funktioner, som minne och abstrakt tänkande påverkade. En person kan ha svårt att hålla många saker i minnet samtidigt. Personen kan ha problem att komma ihåg, komma på, och komma igång. Hen kan också ha svårigheter att sortera ut viktig information, tolka och använda information.

Alla personer är olika. IF innebär svårigheter på olika sätt och i varierande grad. Exempel på funktioner som kan vara påverkade hos personen med IF är

  • rumsuppfattning, som kan göra det svårt att hitta till olika platser
  • tidsuppfattning, vilket gör det svårt att förstå olika tidsangivelser som timmar, dagar och ”sedan”
  • kvalitetsuppfattning, som innebär svårigheter att ordna och gruppera i olika system, exempelvis att djur kan ha olika undergrupper som hundar och katter
  • kvantitetsuppfattning, som handlar om att kunna hantera mängder som mäts i siffror, vilket innebär att det till exempel kan vara lättare att ta fram en tallrik till varje person i en gruppbostad istället för fem tallrikar
  • uppfattning av orsak och verkan, som innebär svårigheter att kunna koppla ihop handling med konsekvens.

Nedsatt adaptiv förmåga

Adaptiv förmåga är personens förmåga att anpassa sig till omgivningen och fungerande i vardagen. Genom att bedöma en persons adaptiva förmåga kan vi få en bild av vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra i vardagen. Det ger underlag för vilka anpassningar och vilket stöd personen kan behöva i det dagliga livet. Aktuella områden kan vara hushållsarbete, fritid, hälsa och hygien, relationer, kommunikation och ekonomi.   

Nedsatt kognitiv förmåga

Kognitiva funktioner innefattar personens sätt att tänka, lära och bearbeta information. Vid nedsatt kognition får personen ofta svårigheter med sinnesintryck, minne, inlärning, tid, planering och uppmärksamhet. 

Olika omfattning av svårigheter

Intellektuell funktionsnedsättning delas in i olika nivåer; lindrig, medelsvår, svår och mycket svår intellektuell funktionsnedsättning som innebär olika omfattning av svårigheter. Beskrivningen här nedan är en förenkling av de svårigheter olika personer kan ha. En person kan även ha lätt och svårt för olika saker inom de olika nivåerna. Hur omgivningen lyckas anpassa och stödja personen i det dagliga livet har stor betydelse för hur stora svårigheterna blir.

I rubrikerna nedan anger vi ungefärlig mental ålder för de olika nivåerna. Svårigheterna varierar för enskilda personer men genom att ange en ungefärlig mental ålder vill vi visa omfattningen av en persons förmåga, behov av stöd och svårigheter, jämfört med personer som inte har intellektuell funktionsnedsättning.

Lindrig intellektuell funktionsnedsättning, mental ålder motsvarar ungefär 9-12 år

En person med lindrig intellektuell funktionsnedsättning kan föreställa sig sådant som inte är självupplevt och kan lära sig läsa, skriva och räkna och kan leva ett relativt självständigt liv. Men personen kan ha svårt att förstå, lära in och använda ett komplext språk med till exempel abstrakta begrepp, ironi och underförstådda budskap. Det kan vara svårt att förstå sådant som personen inte kan uppleva konkret. Hen kan ha svårt att förstå symboler för olika ting, som till exempel att kontokort motsvarar pengar som betalningsmedel. Många behöver stöd med ekonomin.

Medelsvår intellektuell funktionsnedsättning, mental ålder motsvarar ungefär 6-8 år

Personer som har en måttlig intellektuell funktionsnedsättning kan kanske lära sig att läsa enstaka, lätta ord och att skriva sitt eget namn, men förstår mer om de får ta hjälp av bilder eller tecken. Personerna förstår talat språk i stor utsträckning och ofta kan de kommunicera genom tal men förstår främst sådant som de själva upplevt och som rör vardagshändelser. De kan behöva stöd och hjälpmedel för att underlätta socialt samspel.

Svår intellektuell funktionsnedsättning, mental ålder motsvarar ungefär 3-5 år

En person med svår intellektuell funktionsnedsättning upplever verkligheten som den är här och nu ochkan inte lära sig att läsa eller skriva. Genom olika former av samspel kan personen lära sig att känna igen människor, föremål och situationer. Däremot kan det vara svårt för personen att föreställa sig något i tankarna, om hen inte samtidigt får sinnesintryck. Omgivningen måste ge omfattande och livslångt stöd för problemlösning i vardagen.

Personen har en mycket begränsad språkförmåga men kan lära sig att förknippa ord med vissa handlingar och situationer. Då fungerar orden som signaler och inte som symboler. En sked kan till exempel signalera matdags.

Mycket svår intellektuell funktionsnedsättning, mental ålder motsvarar ungefär 0-2 år

 Personer med en mycket svår intellektuell funktionsnedsättning har inget talat språk utan kommunicerar med ögonkontakt, gester, ljud och ansiktsuttryck för att visa vad de vill och inte vill göra, vad de tycker om och inte. Ofta behövs ett omfattande stöd för kommunikationen med hjälp av alternativ och kompletterande kommunikation, AKK.

Personen har en konkret verklighetsuppfattning och upplever, känner igen och agerar i nuet. De klarar inte påklädning och toalettbesök självständigt.                                   

Faktagranskad av: Socialstyrelsen Senast granskad:

Källor:

Intellektuell funktionsnedsättning Specialpedagogiska skolmyndigheten
Intellektuell funktionsnedsättning Habilitering och hälsa, Region Stockholm
Intellektuell funktionsnedsättning, Region Uppsala
Lindrig intellektuell funktionsnedsättning, Göteborgs universitet

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Håll dig uppdaterad genom att prenumerera på Kunskapsguidens nyhetsbrev – få nyheter och uppdateringar direkt i din inkorg.

Anmäl dig till Kunskapsguidens nyhetsbrev!