Samverkan och samordning för egenvård med god kvalitet

För att den enskilde ska få hjälp med egenvård på ett tryggt och säkert sätt, när personal ska hjälpa till med egenvården, är det viktigt att samverkan fungerar mellan hälso- och sjukvården och den verksamhet som ska hjälpa till. Det behövs en effektiv och sammanhållen vård- och omsorgsprocess.

Samordning och planering, när det gäller en enskilds egenvård, kan behövas i olika skeden. Det kan till exempel vara i samband med egenvårdsbedömningen, när genomförandet av egenvården i en verksamhet inte går som planerat eller när behov uppstår av något annat skäl.

Det behövs ett helhetsperspektiv för att tillgodose behoven hos enskilda som får insatser från både socialtjänst- eller LSS-verksamhet och hälso- och sjukvård. En förutsättning för detta är att ha samverkan över organisatoriska gränser och mellan olika professioner. Rutiner och riktlinjer på en övergripande nivå kan vara ett stöd när personalen behöver samordna sina insatser.

Använd Samordnad individuell plan (SIP) som stöd

När en enskild har behov av både hälso- och sjukvård och insatser från socialtjänsten finns en skyldighet att upprätta en samordnad individuell plan, en så kallad SIP.

Det är den verksamhet som uppmärksammar behovet av samordning som kallar till möte för SIP. En SIP kan göra att den enskilde blir mer delaktig, får en bättre överblick över insatserna och vem som gör vad.

Vid SIP-mötet kan hälso- och sjukvården tydliggöra vilken egenvård som den enskilde behöver hjälp med. Hälso- och sjukvården som har gjort bedömningen kan, tillsammans med den enskilde lämna information om vad egenvårdsåtgärden innebär och vad eller vilka moment den enskilde behöver ha hjälp med.

SIP hjälper alla i samverkan

Hälso- och sjukvårdspersonal som gör bedömning om egenvård har inte alltid kunskap om vilken kompetens personalen har som ska hjälpa till med egenvården. I samverkan och vid samordning kan hälso- och sjukvården få information om vilken kompetens personalen har som ska hjälpa den enskilde med egenvården.

Den verksamhet som ska hjälpa till med egenvård kan inhämta information och ställa frågor som har betydelse för utförandet av egenvården. Det kan klargöras vilken kompetens som behövs för att ge hjälp med egenvården och vilken kompetens som finns i verksamheten som ska hjälpa till med egenvården.

Om tveksamheter framkommer om möjligheten att ge hjälp med att utföra egenvård i verksamheten kan en gemensam planering genomföras för att hitta en lösning som säkerställer att den enskilde får sina behov tillgodosedda.

Faktagranskad av: Socialstyrelsen Senast granskad:

Källor:

Kunskapsstöd för egenvård enligt egenvårdslagen, Socialstyrelsen, 2025

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Håll dig uppdaterad genom att prenumerera på Kunskapsguidens nyhetsbrev – få nyheter och uppdateringar direkt i din inkorg.

Anmäl dig till Kunskapsguidens nyhetsbrev!