För chefer och verksamhetsutvecklare om närståendes delaktighet

Du som ingår i en ledningsgrupp eller arbetar med verksamhetsutveckling har ansvar för att verksamheten arbetar systematiskt med att uppmärksamma och göra närstående delaktiga, på både individnivå och verksamhetsnivå. Här finns beskrivningar av och exempel på hur närståendes delaktighet kan inkluderas när du leder, planerar och följer upp verksamheten.

Den här sidan riktar sig till dig som är chef eller verksamhetsutvecklare. Den ingår i ett stöd som Socialstyrelsen har tagit fram för psykiatrin och rättspsykiatrin, för att utveckla arbetet med närståendes delaktighet.

Börja gärna med den här introduktionen, som bland annat innehåller en film:

Introduktion: Närståendes delaktighet i psykiatrin och rättspsykiatrin

Här finns en sida som riktar sig till den som ska leda arbetet med stödet i en arbetsgrupp:

För dig som ska leda arbetet med stödet

Närståendes delaktighet behöver genomsyra hela verksamheten

Närståendes delaktighet är en viktig del av god och säker vård inom psykiatrin och rättspsykiatrin, och behöver därför genomsyra hela verksamheten.

Om arbetet i er verksamhet organiseras så att närstående är en naturlig del av patientens vård och behandling, innebär det inte något extraarbete eller ytterligare aktiviteter för vårdpersonalen.

Du som är chef eller verksamhetsutvecklare kan göra det tydligt för alla att närstående är viktiga. De behöver inkluderas utifrån sina behov av information och stöd och vara delaktiga utifrån sina förutsättningar.

Utgångspunkten i stödet är att både patienter och närstående vill och har möjlighet att vara med i vård och behandling. Det kallas presumtivt samtycke, eller presumerat samtycke. Du kan läsa mer om olika former av samtycke på sidan som riktar sig till vårdpersonal:

För vårdpersonal om närståendes delaktighet

Arbeta systematiskt med närståendes delaktighet

Att arbeta systematiskt med att stärka både patienters och närståendes inflytande i verksamheten har flera fördelar. Det kan bidra till

  • högre kvalitet och ökad patientsäkerhet
  • åtgärder som är individanpassade och utgår från patienters och närståendes behov och erfarenheter 
  • att utveckla verksamheten utifrån flera olika perspektiv.

I den här texten hittar du beskrivningar och exempel på hur närståendes delaktighet och inflytande kan tydliggöras och stärkas i hela er verksamhet. Det gäller både på individnivå och verksamhetsnivå.

Utgångspunkten är ert ledningssystem för systematisk kvalitetsledning och patientsäkerhet. I varje del av ledningssystemet kan närståendes delaktighet stärkas.

Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete

En viktig del av ert arbete är att få en bild av utgångsläget i er verksamhet. Sist i den här texten finns därför formuläret Självskattning av närståendes delaktighet. Med hjälp av det kan ni själva kartlägga hur verksamheten arbetar med närståendes delaktighet och inflytande idag, och vad som behöver utvecklas.

Närståendes delaktighet behöver finnas med i ledningssystemets alla delar

Ett ledningssystem ska ge grunden för hur en verksamhet ska bedrivas, ledas och följas upp. Det ska också innehålla mål för verksamheten, och beskriva hur målen ska nås.

I ett ledningssystem behöver det vara tydligt vilka verksamhetens målgrupper är. I psykiatrisk och rättspsykiatrisk vård är det i första hand patienterna, men de närstående är också en viktig målgrupp.

Processer och rutiner är viktiga delar av ledningssystemet. Sådana behövs för att uppnå delaktighet för patienter och närstående, samt checklistor som tydligt beskriver hur ni arbetar för det, både verksamhetsövergripande och för varje individ.

Här nedanför finns en schematisk bild av ledningssystemets tre delar och hur närståendes delaktighet och inflytande ingår i varje del:

  • Leda och planera
  • Ge vård och stöd
  • Följa upp, utreda, lära och förbättra

Den här texten har fokus på Leda och planera samt Följa upp, utreda, lära och förbättra

narstaende_webb_chefer.png

Leda och planera

När du leder och planerar verksamheten kan du tydliggöra och stärka närståendes delaktighet och inflytande. Du kan skapa övergripande förutsättningar för att närstående ses som en viktig målgrupp för verksamheten. Det är också här som ni i ledningen säkerställer att verksamheten tar hänsyn de närståendes behov av delaktighet och eget stöd.

Exempel på att leda och planera

Organisera så att närståendes delaktighet blir en naturlig del av vården
  • Om arbetet i er verksamhet organiseras så att närstående är en naturlig del av patientens vård och behandling, innebär det inte något extraarbete eller ytterligare aktiviteter för vårdpersonalen.
  • Närstående kan exempelvis delta i besök eller delar av besök.
Tydliggöra närståendeperspektiv i ledningssystemet
  • Beskriv målgruppen närstående och deras behov och förväntningar i ledningssystemet, till exempel i riktlinjer, rutiner och handlingsplaner.
Säkerställa att vårdprocessen är tydlig och känd
  • Se till att vårdpersonalen arbetar enligt de processer och rutiner som finns för närståendes delaktighet, och känner till hur det kan bidra till en mer patientsäker vård. 
Öka personalens kompetens
  • Se till att vårdpersonalen har kunskap och kompetens om hur närståendes delaktighet kan bidra till patientens vård och behandling, samt i utredningar av allvarliga händelser.
  • Personalen behöver också kunna uppmärksamma de närståendes behov av stöd.
  • Kompetensutvecklingen kan ske till exempel som del av introduktionsutbildning och i fortbildningar. Representanter för patienter och närstående kan bjudas in att föreläsa. 
Arbeta med personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp
  • Skapa förutsättningar för att samverkan och samordning fungerar för den enskilda patienten. Med personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp kan både patientens och de närståendes behov tillgodoses.
Informera och utbilda närstående
  • Ha information som är särskilt riktad till närstående, på till exempel extern webbplats och i era lokaler.
  • Bjud in företrädare för patienter och närstående att föreläsa i utbildningar för patienter och närstående.

Ge vård och stöd

Den här delen av ledningssystemet beskriver själva vårdprocessen: de aktiviteter som ingår i att ge vård och behandling i det dagliga patientarbetet. Det är här den stora skillnaden kan göras för både patienters och närståendes delaktighet.

Som chef ansvarar du för att skapa förutsättningar för att vårdpersonalen känner till hur de kan arbeta med närstående som informerade och delaktiga resurser. Tydliga processkartor med kopplade rutiner gör det enklare för medarbetarna att arbeta systematiskt och att göra rätt.

Beskrivningen av vårdprocessens aktiviteter med exempel hittar du i texten som riktar sig till vårdpersonalen:

För vårdpersonal om närståendes delaktighet

Följa upp, utreda, lära och förbättra

Den här delen av ledningssystemet handlar om att förbättra och utveckla verksamheten. Det gäller systematiskt arbete med både kvalitet och patientsäkerhet. Där ingår att involvera patienter och närstående genom att till exempel ta emot, besvara och använda deras synpunkter och erfarenheter.

Exempel på att följa upp, utreda, lära och förbättra

Handlägga synpunkter och klagomål
  • Ta emot, dokumentera, besvara och använd närståendes synpunkter, klagomål och förbättringsförslag i verksamhetens kontinuerliga förbättringsarbete.
Följa upp effekter
  • Följ upp mål och aktiviteter som rör närståendes delaktighet, på en övergripande nivå.
Göra egenkontroller som inkluderar närståendeperspektiv
  • Säkerställ att verksamhetens egenkontroller omfattar uppföljning av närståendes delaktighet och inflytande.
Följa upp nöjdhet med vården
  • I enkäter kan verksamheten till exempel följa upp hur nöjda både patienter och närstående är med bemötandet, vården och informationen de fått, och om de vill rekommendera vårdgivaren till andra.
Utveckla verksamheten i dialog med närstående
  • Samarbeta med närståenderepresentanter för att utforma och förbättra rutiner, riktlinjer och utbildningar som rör patienter och närståendes delaktighet och inflytande.
  • Det kan till exempel vara genom brukarråd eller patientforum där närstående ingår, eller med närståenderepresentanter i ledningsgrupp.
Inkludera närstående i det systematiska patientsäkerhetsarbetet
  • Gör närstående delaktiga i verksamhetens patientsäkerhetsarbete genom att ta in de närståendes perspektiv i utredningar av vårdskador, suicid och suicidförsök.
  • Ha ett särskilt avsnitt i patientsäkerhetsberättelsen som beskriver de åtgärder som rör närståendes delaktighet som ni genomfört under året.

Närstående ska vara delaktiga

Både lagstiftning och nationella strategier och överenskommelser lyfter fram närståendes rättigheter och deras viktiga roll för patienter i psykiatrisk och rättspsykiatrisk vård. Det finns alltså god grund för att involvera närstående i vården.

Närstående barn har särskilda rättigheter

Barn under 18 år som är närstående har rätt att få anpassad information, råd och stöd av hälso- och sjukvården. Det är ledningens ansvar att personalen känner till att barn ska uppmärksammas och att de ska få information och stöd utifrån sin kognitiva förmåga och mognadsnivå. 

Barn som anhöriga

Lagar om närståendes roller och rättigheter

De närståendes roller och rättigheter lyfts fram i flera lagar: hälso- och sjukvårdslagen (HSL), lagen om psykiatrisk tvångsvård (LPT), patientlagen (PL) och patientsäkerhetslagen (PSL).

Exempel från lagstiftningen

Närstående ska till exempel

  • vara delaktiga vid utformning av samordnad individuell plan (16 kap 4 § i hälso- och sjukvårdslagen, och 7 a § i lagen om psykiatrisk tvångsvård)
  • vara delaktiga i utformning och genomförande av vården (5 kap 3 § i patientlagen, och 16 § och 17 § i lagen om psykiatrisk tvångsvård)
  • få information (6 kap 6 § i patientsäkerhetslagen)
  • delta i patientsäkerhetsarbetet (3 kap 4 § i patientsäkerhetslagen)
  • framföra synpunkter och klagomål och att få dessa besvarade (11 kap 1 § samt 11 kap 2 a § i patientlagen, och 3 kap 8 § a – b i patientsäkerhetslagen).

Här finns särskilda skrivningar om barns rättigheter som närstående:

  • 5 kap 7 § i hälso- och sjukvårdslagen
  • 6 kap 5 § i patientsäkerhetslagen

Nationella strategier och överenskommelser som rör närståendes delaktighet

Betydelsen av närståendes inflytande och delaktighet i vården lyfts i flera nationella strategier och överenskommelser, till exempel dessa:

God och nära vård (målbild och överenskommelse)

Omställningen till en god och nära vård syftar till att patienter och närstående ska känna sig delaktiga i hälso- och sjukvården och att vården ska vara personcentrerad, lättillgänglig och ges med god kontinuitet.

God och nära vård

Nationell strategi för psykisk hälsa och suicidprevention: Det handlar om livet

I den nationella strategin lyfts närstående fram på flera olika sätt. Det handlar till exempel om

  • att identifiera och uppmärksamma barn som lever med närståendes psykiska ohälsa
  • att utveckla stöd till närstående till personer med psykiatriska tillstånd
  • att förbättra stöd till närstående vid suicidförsök och till efterlevande vid suicid.

I strategin poängteras även att närstående har en viktig roll i kunskaps- och verksamhetsutveckling och förbättrad uppföljning.

Nationell strategi för psykisk hälsa och suicidprevention: Det handlar om livet – Regeringen

Nationell anhörigstrategi

Strategin ska hjälpa kommuner och regioner att stärka anhörigperspektivet i vården och omsorgen och göra stödet till anhöriga mer individanpassat och likvärdigt över landet. Tre centrala delar i strategin, som också återkommande lyfts av närstående, är vårdens ansvar för att

  • leverera god och säker vård
  • arbeta tillsammans med patientens närstående
  • uppmärksamma närståendes behov av eget stöd.

Nationell anhörigstrategi – Regeringen

Nationella riktlinjer för psykisk ohälsa

Socialstyrelsens nationella riktlinjer för vård och omsorg vid olika psykiatriska tillstånd uppmärksammar närstående som en viktig grupp. Samordnad vård och omsorg lyfts särskilt fram, för att närstående inte ska behöva ta det ansvaret.

Nationella riktlinjer – Socialstyrelsen

Nationell handlingsplan för ökad patientsäkerhet: Agera för säker vård

I den nationella handlingsplanen för ökad patientsäkerhet är både patienters och närståendes delaktighet en grundläggande förutsättning för god och säker vård. Det handlar om att involvera och göra patienter och närstående delaktiga i vård och behandling. Det handlar även om att involvera och göra dem delaktiga i det systematiska patientsäkerhetsarbetet och i vårdens utformning på alla nivåer.

Nationell handlingsplan för ökad patientsäkerhet: Agera för säker vård – Socialstyrelsen

Stärk kompetensen i brukarinflytande

Organisationen Nationell samverkan för psykisk hälsa, NSPH, har tagit fram en handbok och en webbutbildning för verksamheter som vill stärka sin kompetens i brukarinflytande. Utbildningen finns i tre versioner: för målchefer och beslutsfattare, personal inom vård och omsorg samt egenerfarna.

Ökad brukarinflytande – NSPH

När närståendes delaktighet inte är möjlig

Det kan finnas utmaningar med att involvera närstående. Ibland kan det vara direkt olämpligt, till exempel om det förekommer våld i relationen. Du som är chef ansvarar för att det finns rutiner för att identifiera situationer där någons delaktighet är olämplig eller när patienter inte vill att närstående ska vara delaktiga.

Av verksamhetens rutiner och riktlinjer bör det framgå vilken information som kan delas med närstående även då samtycke saknas. Det kan handla om generell information om verksamheten och behandlingsutbudet.

Om en patient inte vill att de närstående ska vara delaktiga i vården, kan det ändå finnas samtycke till att de kan delta i utbildningar eller närståendegrupper.

Det bör också framgå hur man kan stödja närstående när samtycke saknas och vart de kan vända sig för eget stöd.

Inom rättspsykiatrin är det även viktigt att vara uppmärksam på att närstående kan vara brottsoffer som behöver särskilt stöd för det.

Här finns mer information om olika former av samtycke och hur det kan hanteras:

För vårdpersonal om närståendes delaktighet

Självskattning: Hur delaktiga är de närstående i er verksamhet?

För att ni ska kunna utveckla närståendes delaktighet och inflytande i er verksamhet behöver ni först ta reda på ert nuläge, både på verksamhets- och individnivå. Nedan finns formuläret Självskattning, med påståenden som beskriver olika aktiviteter för att stärka närståendes delaktighet. 

Gå igenom påståendena och värdera hur väl de stämmer in på er verksamhet, för att ta reda på var era styrkor och utvecklingsområden finns.

Det underlag ni får fram kan sedan användas för att dels utveckla er verksamhet och ert ledningssystem, dels vara en utgångspunkt för fortsatt dialog med vårdpersonal och företrädare för närstående och patienter om hur ni kan arbeta vidare.

Självskattning av närståendes delaktighet – Psykiatrisk och rättspsykiatrisk vård – Socialstyrelsen

Du som ska leda arbetet med stödet

Socialstyrelsen har tagit fram ett förslag på hur ni kan lägga upp arbetet med materialet i arbetsgruppen. Du hittar det här:

För dig som ska leda arbetet med stödet

Faktagranskad av: Socialstyrelsen Senast granskad:

Källor:

Anhöriga som ger vård eller stöd till någon de står nära – Underlag till en nationell strategi. Socialstyrelsen 2021.
SOSFS 2011:9 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete. Socialstyrelsen 2011.

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Håll dig uppdaterad genom att prenumerera på Kunskapsguidens nyhetsbrev – få nyheter och uppdateringar direkt i din inkorg.

Anmäl dig till Kunskapsguidens nyhetsbrev!