Publikationer

Här hittar du publikationer relaterade till temat Bemötande i hälso- och sjukvården. Publikationerna är ett stöd för dig som arbetar inom hälso- och sjukvården, så att du kan använda bästa tillgängliga kunskap. Om du vill beställa en publikation gör du det på utgivarens webbplats.
Arbetssätt för jämlik vård – Redovisning av metodutvecklingsprojekt på Socialstyrelsen(pdf)

Rapporten beskriver olika aspekter av jämlik vård utifrån patientgrupper med olika bakgrund. Rapporten redovisar även en fördjupad analys av arbetssätt som kan användas för att åstadkomma en ökad jämlikhet i vården.

Utgiven av: Socialstyrelsen
Att mötas i hälso- och sjukvård – ett utbildningsmaterial för reflektion om bemötande och jämlika villkor(pdf)

Utbildningsmaterialet är skrivet för personal i hälso- och sjukvården för att ge stöd i att arbeta systematiskt med bemötande och jämlik vård i den egna verksamheten.

Utgiven av: Socialstyrelsen
Din skyldighet att informera och göra patienten delaktig – Handbok för vårdgivare, chefer och personal(pdf)

Handboken för vårdgivare, chefer och personal ges en samlad beskrivning av lagstiftning, föreskrifter och andra regler som gäller patientens ställning och rätten till information, delaktighet och kontinuitet.

Utgiven av: Socialstyrelsen
Ett gott samspel – En guide om samspelsstrategier

Kunskapsstödet är en samspelsguide om vad personal och närstående kan göra för att skapa ett gott samspel tillsammans med personer med grav-djupgående intellektuell funktionsnedsättning.

Utgiven av: Göteborgs stad
Fast vårdkontakt – När, var, hur?(pdf)

En folder som ger patienter och personal svar på frågor om fast vårdkontakt.

Utgiven av: Socialstyrelsen
Från medel till mål – Att organisera och styra mot en samordnad vård och omsorg ur ett patient- och brukarperspektiv

Kunskapsstödet visar att det finns flera lokala och nationella initiativ för att förbättra samordningen inom vården och omsorgen. Ändå saknas fortfarande kunskap om vad som faktiskt bidrar till att patienter och brukare upplever vården och omsorgen som samordnad.

Utgiven av: Myndigheten för vård- och omsorgsanalys
Från mottagare till medskapare – Ett kunskapsunderlag för en mer personcentrerad hälso- och sjukvård

Kunskapsstödet presenterar kunskap, resonemang och exempel på vad som kan bidra till en ökad personcentrering i hälso- och sjukvården och olika utgångspunkter för hur en mer personcentrerad hälso- och sjukvård kan utvecklas.

Utgiven av: Myndigheten för vård- och omsorgsanalys
Förnuft och känsla – Befolkningens förtroende för hälso- och sjukvården

Det generella förtroendet för sjukvården är stort och har varit det under lång tid. Samtidigt finns skillnader. Förtroendet för sjukhusen är större än för vårdcentralerna.

Utgiven av: Myndigheten för vård- och omsorgsanalys
Förändringsarbete med våldsutövande män – Strategier för kvalitetsutveckling

Strategier för kvalitetsutveckling. Frihet från våld är en mänsklig rättighet. Mäns våld mot kvinnor och i nära relationer är ett samhälls – och folkhälsoproblem som allvarligt påverkar levnadsvillkoren för den som drabbas.

Utgiven av: Sveriges Kommuner och Regioner, SKR
Hur upplever patienter och närstående vården? – Sammanställning av klagomål som kommit in till patientnämnderna under 2016

Kunskapsstödet innehåller en sammanställning av klagomål som kommit in till patientnämnderna under 2016.

Utgiven av: Inspektionen för vård och omsorg, IVO

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Håll dig uppdaterad genom att prenumerera på Kunskapsguidens nyhetsbrev – få nyheter och uppdateringar direkt i din inkorg.

Anmäl dig till Kunskapsguidens nyhetsbrev!