Uppföljning är viktigt för en verksamhets förbättringsarbete. Uppföljning gör att resultatet av insatserna blir synligare och tydligare. Det ger underlag för beslut om vilka insatser som ska användas, och vilka som ska utvecklas, förändras eller ersättas.
Uppföljning av enskilda personers insatser och behandling
Vid uppföljningar av enskilda personers insatser och behandling används samma bedömningsmetod för att samla in relevant information både före och efter en insats eller behandling. En jämförelse av resultaten från de båda mättillfällena visar om situationen har förändrats.
Uppföljning på verksamhetsnivå
Om standardiserade bedömningsmetoder används systematiskt för att bedöma behoven och resultaten för alla berörda personer i en specifik målgrupp så kan denna information sammanställas och utgöra en del av den egenkontroll som verksamheterna ska utföra. På så vis kan verksamheten få kunskap om förändringar inom en grupp som till exempel deltagit i en viss behandling. Socialstyrelsen har utvecklat ett flertal stöd för att med systematiskt uppföljning underlätta skapande av lokal kunskap kan bidra till att utveckla arbetet och förbättra verksamheten. Kännedom om bedömningsmetoder underlättar arbetet med systematisk uppföljning.
Systematisk uppföljning på kunskapsguiden