Att etablera en förtroendefull relation sker till stor del i början av ett samtal. Denna inledande fas kan bland annat innebära att ställa lite enkla, vardagliga frågor. Grunden för arbetet med att skapa en förtroendefull relation ligger i att reflektera över hur du som professionell uppfattas av barnet.
Barnet i centrum
Det behöver tydligt framgå att barnet är i centrum för samtalet. Rent praktiskt kan det förtydligas genom att
- inte hålla på med annat under samtalet som mobilen, datorn eller papper
- vända sig mer till barnet än föräldrarna
- låta barnet prata mest
- låta barnet direkt få tycka till om både det som sker i rummet och det som bestäms framöver.
Visa barnet att du lyssnar och tar barnet på allvar genom att till exempel humma, ändra röstläge och ansiktsuttryck. Kontrollera med jämna mellanrum att du förstått det barnet sagt. Genom att kommentera barnets identitetsmarkörer som till exempel en tröja eller en accessoar kan barnet känna sig sedd.
Glad och peppande
Många barn betonar vikten av att vuxna är peppande, inte dömande. Barnet ska inte skuldbeläggas utan fokus ska vara vad barnet kan göra. En del barn beskriver att de vill att den vuxna ska vara glad och lekfull, barnets situation är ofta tillräckligt allvarlig ändå. Det är bra om den tunga situationen kan vägas upp av en glad och lättsam ton, med möjlighet att skratta ihop.
Empatisk, äkta, ärlig, varm och personlig
Empati, ärlighet, värme och personlig kontakt är andra egenskaper som många barn önskar av den vuxna i ett samtal. Ungdomar har beskrivit att för att våga berätta är det viktigt att den vuxna är ärlig och intresserad av barnet.
Skapa lugn
För att få ett förtroendefullt möte är det viktigt att skapa lugn. Visa att du har tid för barnet, inte stressar och har tid att beskriva vad som ska hända.
Minska maktobalansen
I samtalet mellan barn och professionella vuxna finns ofta en strukturell ojämlikhet och maktobalans. Barnet är mer beroende av den vuxna än tvärtom. Det gäller att vara medveten om denna maktobalans och försöka minska konsekvenserna av denna. En väg för att åstadkomma detta är just att möta och samtala med barnet utifrån det som beskrivs ovan.
Att samtala med barn – kunskapsstöd för socialtjänsten, hälso-och sjukvården samt tandvården
Alla kan prata med barn. Alla kan också utveckla sin förmåga att prata med barn. Socialstyrelsens kunskapsstöd Att samtala med barn ger en generell och grundläggande bas, till stöd för professionella i att samtala med barn. Kunskapsstödet riktar sig till alla som har samtal med barn inom socialtjänst, hälso- och sjukvård och tandvård. Med barn avses alla under 18 år.
- Att samtala med barn – kunskapsstöd för socialtjänsten, hälso-och sjukvården och tandvården
- Powerpoint-presentation för arbetsledare till Att samtala med barn
- Infoblad Att samtala med barn
- Att samtala med barn – om sexuella övergrepp och människohandel
Vill du beställa materialet istället för att ladda ner? Sök på Att samtala med barn i Socialstyrelsens publikationssök
Podd om samtal med barn
Hur kan man samtala med barn och varför är det viktigt att barn är delaktiga i samtalet? Här ges tips på olika sätt att bemöta barn, baserat på deras ålder och upplevelser och hur man kan förbereda samtalet med barnet för att hjälpa barnet att komma till tals. Lyssna på Socialstyrelsens podd På djupet.
Material för barns delaktighet
Hos Allmänna Barnhuset finns flera publikationer till stöd för samtal med barn och för att tillgodose deras behov och rättigheter: