Förberedelser inför samtal

Barnrättskommittén beskriver i sina allmänna kommentarer till barnkonventionen att förberedelse är ett av fem avgörande steg för att effektivt kunna förverkliga barnets rätt att komma till tals. Barnet behöver känna till denna rättighet, och få veta hur, när och var samtalet kommer äga rum och vilka som kommer att delta.

Försök att i förväg ta reda på så mycket om barnet som är nödvändigt för situationen. En viktig utgångspunkt är att både känna till barnets begränsningar och potential för vad hen kan prestera och förstå, som språkliga färdigheter, social mognad och känslomässiga och beteendemässiga reaktioner. Annat som kan vara bra att känna till är barnets fritidssysselsättning, bästa kompisar och liknande.

Om barnet har en funktionsnedsättning behöver du skaffa dig kunskap om just den funktionsnedsättningen och vilken betydelse den har för barnet.

Frågor att ställa dig själv inför samtalet

  • Vilket syfte har samtalet?
  • Vilka behov har barnet av det här samtalet?
  • Hur kan du på bästa sätt beskriva din roll?
  • Vilken kunskap och insikt har barnet om sammanhanget?
  • Hur blir jag själv påverkad av samtalets tema?

Praktiska omständigheter att ta ställning till

  • Om föräldrarna ska delta i samtalet.
  • Om tolk behövs.
  • Hur samtalet ska dokumenteras, om det till exempel ska spelas in.
  • Hur den rumsliga miljön ser ut – om den är lugn, trygg och barnvänlig, hur möbleringen kan tänkas påverka samtalet och mötet.
  • Val av mötesplats. Du kan fråga efter barnets önskemål och behov. Ibland kan det vara bra att byta miljö för mötet, till exempel vara utomhus.
  • Kan samtalet ske via telefon, chatt eller sms?
  • Hur många och hur långa samtal?
  • Vilka material, verktyg och hjälpmedel kan behövas i mötet med just det här barnet?
  • Struktur för samtalet. Det hjälper barnet att berätta och skapar trygghet.

Att samtala med barn – kunskapsstöd för socialtjänsten, hälso-och sjukvården samt tandvården

Alla kan prata med barn. Alla kan också utveckla sin förmåga att prata med barn. Socialstyrelsens kunskapsstöd Att samtala med barn ger en generell och grundläggande bas, till stöd för professionella i att samtala med barn. Kunskapsstödet riktar sig till alla som har samtal med barn inom socialtjänst, hälso- och sjukvård och tandvård. Med barn avses alla under 18 år.

Vill du beställa materialet istället för att ladda ner? Sök på Att samtala med barn i Socialstyrelsens publikationssök

""

Podd om samtal med barn

Hur kan man samtala med barn och varför är det viktigt att barn är delaktiga i samtalet? Här ges tips på olika sätt att bemöta barn, baserat på deras ålder och upplevelser och hur man kan förbereda samtalet med barnet för att hjälpa barnet att komma till tals. Lyssna på Socialstyrelsens podd På djupet.

Barnrättskommittén och barnkonventionen

FN:s kommitté för barnets rättigheter, Barnrättskommittén, övervakar efterlevnaden av barnkonventionen. Barnrättskommittén publicerar så kallade allmänna kommentarer, om hur olika artiklar och teman i barnkonventionen ska tolkas. Kommentarerna finns samlade på Barnombudsmannens, BO, webbplats. Här finns även informationsmaterial om barnkonventionen på olika språk för barn.

Material för barns delaktighet

Hos Allmänna Barnhuset finns flera publikationer till stöd för samtal med barn och för att tillgodose deras behov och rättigheter:

Faktagranskad av: Socialstyrelsen Senast granskad:

Källor:

Material från Socialstyrelsen

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Håll dig uppdaterad genom att prenumerera på Kunskapsguidens nyhetsbrev – få nyheter och uppdateringar direkt i din inkorg.

Mejla till oss

Skicka ett mejl till nyhetsbrev.KG@socialstyrelsen.se och skriv att du vill bli tillagd som prenumerant.

Så behandlar Socialstyrelsen dina personuppgifter