De patienter som har störst behov av hälso- och sjukvård har ofta behov av insatser från flera huvudmän. De är därmed beroende av en väl fungerande och patientsäker samverkan mellan kommuner och regioner vid utskrivning sjukhus.
Innehållet i Socialstyrelsens urval
Socialstyrelsens urval innehåller cirka 60 koder. Koderna ger exempel på information som är nödvändig vid utskrivning baserat på termer och koder ur nedanstående klassifikationer:
- ICF (Internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa)
- KSI (Klassifikation av socialtjänstens insatser och aktiviteter)
- KVÅ (Klassifikation av vårdåtgärder).
ICD-10-SE (Internationell statistisk klassifikation av sjukdomar och relaterade hälsoproblem) ingår inte i urvalet på grund av det stora antalet tänkbara diagnoser. Socialstyrelsen hänvisar till möjligheten att använda ICD för att beskriva diagnoser i samverkansprocessen.
Samverkansprocessen i samband med utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
- Urvalet gäller den del av processen som rör kartläggning och informationsutbyte i samverkansprocessen vid utskrivning från sjukhus.
- Urvalet har identifierats utifrån information som finns i befintliga planeringsverktyg (it-stöd för samverkan), samt rutiner som regioner och kommuner använder för samverkan vid utskrivning från slutenvård.
- Urvalet är inte heltäckande. Det kommer att behövas kompletterande information i form av fritext eller ytterligare termer och koder ur exempelvis hälsorelaterade klassifikationer.
- Socialstyrelsens hälsorelaterade klassifikationer ger möjlighet till både stärkt informationsutbyte och uppföljning med stöd av aggregerad information.
- Urvalet är tänkt för frivillig användning utifrån lokala förutsättningar och behov.
- Det är möjligt att använda urvalet på flera olika sätt. Man kan exempelvis fokusera på att stärka informationsutbytet i ett problemområde, välja delar av urvalet och komplettera med ytterligare termer och koder ur respektive klassifikation eller använda hela urvalet.
Webbinarium om stöd för stärkt personcentrerad samverkan
I ett webbinarium från Socialstyrelsen berättar Camilla Bucht, utredare och Ann-Helene Almborg, sakkunnig klassifikationer, om hur urvalet kan användas för att stärka en personcentrerad samverkan mellan hälso- och sjukvård i region och kommun samt socialtjänst.
Syntolkad version av webbinariet Stöd för stärkt personcentrerad samverkan
Mer information om urvalet
Socialstyrelsen har tagit fram en Powerpointpresentation (pdf) med mer information om syftet och möjligheterna med urvalet. Vi hoppas att ni har nytta av materialet när ni överväger att föra in urvalet i era it-stöd för samverkan i samband med utskrivning från sjukhus.
Introduktion till urval för informationsutbyte vid samverkan (Powerpointpresentation, pdf)