Förmågan att återhämta sig och mildra konsekvenserna av en samhällsstörning är också viktig. För verksamheter i kommunal hälso- och sjukvård och socialtjänst innebär det att aktivt arbeta med förebyggande åtgärder för att säkerställa till exempel försörjningen av förbrukningsmaterial, medicinteknisk utrustning och läkemedel, samt personalförsörjning.
Den största delen av arbetet med att upprätthålla ordinarie verksamhet innefattar det förberedande arbetet. Det handlar om att innan en samhällsstörning uppstår planera för olika händelser, ha rutiner på plats, samt utbilda och öva både ledningen och personalen som arbetar närmast brukarna. Nedan redovisas stöd för hur verksamheter kan arbeta med att identifiera risker och för att ta fram planer och genomföra åtgärder.
MSB har tagit fram ett stöd för att vägleda aktörer i hur organisationer kan tänka inför planerandet av eventuellt bortfall av personal och leveranser av varor och tjänster.
Planeringsstöd för bortfall av personal, varor och tjänster (pdf), hos MSB.
Ny rekommendation om egenberedskap av läkemedel och medicintekniska produkter
I Syfte att stärka beredskapen och minska sårbarheten hos patienter, hälso- och sjukvård och apotek har Socialstyrelsen tagit fram en ny rekommendation om en månads egenberedskap.
Rekommendationen gäller från och med den 1 mars 2023 och omfattar patienter med stabil läkemedelsbehandling under en längre tid.
Egenberedskap läkemedel, hos Socialstyrelsen
Medicin för en månad – information och material till patienter, hos Socialstyrelsen
Handbok för kommunal krisberedskap
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har tillsammans med Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) tagit fram två kapitel i handboken för kommunal krisberedskap. En för kommunal hälso- och sjukvård och en för socialtjänst. Syftet med handboken är att stödja kommunernas utveckling av krisberedskapen.
I handbokens kapitel beskrivs lagreglerade uppgifter samt delar som ansvar och roller, planering, risker och sårbarheter samt utbildning och övning. Handboken innehåller bland annat checklistor som ger exempel på frågeställningar som kan användas för att planera och utveckla krisberedskapen i verksamheten.
Handbok i kommunal krisberedskap : 2. Kommunala verksamheter - Socialtjänst (pdf), MSB.
Risk- och sårbarhetsanalys
Risk- och sårbarhetsanalys (RSA) är ett första steg i en kedja för att reducera risker, minska sårbarheter och förbättra förmågan att förebygga, motstå och hantera samhällsstörningar och extraordinära händelser.
Grunden för ett gott beredskapsarbete ligger ofta i genomförandet av en risk- och sårbarhetsanalys. Det ger en överblick över den egna verksamheten och dess sårbarheter. En viktig del är att analysera vilka händelser som kan inträffa och vilken påverkan de kan ha för den egna verksamheten.
Innehållet i risk- och sårbarhetsanalysen regleras i MSBFS 2015:5 föreskrifter och allmänna råd om kommuners risk- och sårbarhetsanalyser (MSB). Rapportering sker till länsstyrelserna som i sin tur sammanställer kommunernas risk- och sårbarhetsanalyser. Av de allmänna råden framgår bland annat att socialtjänst och kommunal hälso- och sjukvård ses som samhällsviktiga verksamheter och därför ska ingå i arbetet med risk- och sårbarhetsanalys. När socialtjänsten och den kommunala hälso- och sjukvården inkluderas i arbetet finns möjlighet att belysa och inkludera de specifika utmaningar och behov som gäller för deras verksamheter, brukare och patienter.
RSA-arbetet kan vara ett bra underlag till nästa steg, arbetet med kontinuitetshantering.
Stöd för risk- och sårbarhetsanalyser, hos Totalförsvarets forskningsinstitut
Stöd i risk- och sårbarhetsanalys, hos MSB
Det finns många risker att ta hänsyn till. I Riskkatalogen har MSB tagit fram exempel på risker för ett 20-tal riskområden. Här finns fakta om till exempel översvämningar, ras och skred och låga temperaturer. Ytterligare riskområden publiceras löpande under 2023.
Riskkatalog, hos MSB
Kontinuitetshantering
Film: Vad är kontinuitetshantering
Grundläggande information och om att ha en plan B för sin verksamhet. Utgiven av MSB (1,15 minuter).
Kontinuitetshantering är en metod som kan användas för att skapa en förmåga att fortsätta bedriva sin verksamhet på en tolerabel nivå oavsett störning. Som en del i arbetet kan en eller flera kontinuitetsplaner tas fram. De innehåller information som hjälper personalen att veta vad den ska göra vid en störning, till exempel vid personalbortfall, uteblivna leveranser av viktiga varor och tjänster eller strömavbrott.
I en kontinuitetsplan kan det bland annat framgå när planen ska aktiveras, hur verksamheten ska arbeta på alternativa sätt under en störning samt relevanta kontaktuppgifter.
MSB erbjuder ett samlat metodstöd kring kontinuitetshantering, bland annat genom en webbaserad kurs, vägledningar, förenklade exempel, checklistor och mallar.
Metodstöd; hos MSB
Lärande exempel om vikten av kontinuitetshantering, från 2021
I podcasten intervjuas Anna-Lena Andersson, socialchef i Kalix kommun, om IT-attacken som kommunen utsattes för december 2021 (40 minuter).