Privata utförare av vård och omsorg

Oavsett om verksamheten bedrivs i kommunal eller enskild regi är det den ansvariga nämnden som ska försäkra sig om att verksamheten uppfyller kraven på god kvalitet. Det innebär också att säkerställa att krisberedskap finns i de vård- och omsorgsverksamheter som upphandlas eller tillhandahålls via valfrihetssystem.

En viktig förutsättning för en god krisberedskap är att vårdgivarna oavsett regi samverkar och har avtal för att garantera en säker vård och omsorg. Förtroende skapas genom kontakter mellan organisationer och bygger på relationer som grundläggs i det vardagliga samarbetet innan en samhällsstörning uppstår.

Privat vård- och omsorgsverksamhet

Privata vård- och omsorgsutförare förekommer både som upphandlade eller i valfrihetsystem. Begreppet innefattar både vårdgivare och utförare av socialtjänst. Privata vård- och omsorgsutförare kan både verka som företag eller idéburna aktörer, till exempel stiftelser. För den som är beviljad personlig assistans finns möjligheten att välja en kommunal eller privat utförare alternativt själv anordna sin assistans.

Lagen om offentlig upphandling (LOU)

LOU är det övergripande regelverket för offentlig upphandling i Sverige. Upphandlande myndigheter är till exempel statliga myndigheter, kommuner och regioner. regelverket används i vård och omsorgsamanhang vid upphandling av exempelvis drift av boenden enligt SoL, LSS och när enstaka vård eller boendeplatser upphandlas. Även andra verksamheter kan upphandlas enligt LOU.

Läs mer på Upphandlingsmyndigheten.se

Lagen om valfrihetssystem (LOV)

Valfrihetssystem enligt LOV innebär att den enskilde ges möjlighet att välja leverantör av en viss tjänst bland de leverantörer som godkänts och som den upphandlande myndigheten tecknat kontrakt med . Som exempel kan nämnas äldreomsorg och social omsorg för personer med funktionsnedsättning.

Läs mer på Upphandlingsmyndigheten.

Personlig assistans, Socialförsäkringsbalken (SFB)

Inom personlig assistans är det individen som är beviljad personlig assistans som själv väljer utförare. Personlig assistans kan anordnas av en kommun eller annan verksamhet som har tillstånd att bedriva personlig assistans. Det är även möjligt för den assistansberättigade att anställa sina egna assistenter. Kommunen har dock alltid ansvar att träda in om utföraren inte kan tillhandahålla tjänsten på grund av oförutsedda händelser som till exempel sjukdom eller samhällskris.

Läs mer om personlig assistans på Kunskapsguiden.

Kommunens verksamhetsansvar för vården och omsorgen

Nämnden är huvudman och har det övergripande ansvaret för den socialtjänst och hälso- och sjukvård som ges till invånarna. De privata vård- och omsorgsutförare som kommunen anlitar behöver vara förberedda att säkerställa driften vid kris. För det behöver krav på beredskapsplanering ingå i upphandlingar och i avtal. Exempel på det är hur verksamheten arbetar med riskanalyser, kontinuitshantering, robusthet, personalplanering och gemensamma övningar.

För att förekomma problem vid en krissituation är det viktigt att ansvarsfördelningen mellan kommunen och utförare är tydligt. Det behöver finnas en god dialog, upparbetad samverkan och tydliga kontaktvägar. I beredskapsplaneringen kan också behövas ta hänsyn till om den upphandlade vård- och omsorgsverksamheten är belägen i annan kommun.

Det är bra att involvera privata vård- och omsorgsutförare i krisberedskapsarbetet i kommuner och vid behov exempelvis ha gemensamma utbildningar och övningar.

Kommunens geografiska områdesansvar i relation till privata vård och omsorgsutförare

Det geografiska områdesansvaret innebär att kommunen vid en kris ska verka för att olika aktörer i kommunen samverkar och att de olika aktörernas krishanteringsåtgärder och information till allmänheten samordnas.

Det geografiska områdesansvaret innebär inte att kommunen tar över andra aktörers ansvarsområden. Däremot behöver kommunen göra en samlad analys av sådana risker och sårbarheter som kan leda till en kris och göra analysen kände för berörda aktörer. För att kunna göra en sådan analys kan kommunen behöva få en överblick över de vård- och omsorgsverksamheter som verkar inom kommunens gränser men ligger utanför kommunens egen regi.

Läs mer om lägesbilder på sidan Samverkan och ledning under en samhällsstörning.

Anordnare av personlig assistans

För den som är beviljad personlig assistans finns möjligheten att själv anordna sin assistans. Personen kan även välja att få hjälpen via en privat utförare eller av kommunen. Oavsett vilket alternativ kan kommunen behöva ha en överblick över förmågan att upprätthålla verksamheter vid en kris även hos dessa utförare.

Utförarens ansvar vid kris

Den som har ansvar för en verksamhet i normala situationer har motsvarande verksamhetsansvar vid en kris, den så kallade ansvarsprincipen. Enligt närhetsprincipen ska en kris hanteras där den inträffar och av dem som är närmast berörda och ansvariga.

Läs mer på sidan Rättslig reglering.

Alla som bedriver vård och omsorg är ansvarig för kvalitén i sina verksamheter och i det ingår krisberedskap. De ska även ha ett ledningssystem för att systematiskt och fortlöpande utveckla verksamheterna. Verksamhetens processer och rutiner ska bland annat säkerställa att samverkan är möjlig med andra verksamheter inom socialtjänsten eller LSS samt med vårdgivare och myndigheter. I verksamheter som bedriver socialtjänst eller LSS ska processerna och rutinerna även säkerställa att samverkan är möjlig med föreningar och andra organisationer.

Läs mer i vårt tema Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete.

Upphandling av samhällsviktig verksamhet

Det är viktigt att krisberedskapsansvariga på kommunen är med från början vid i upphandlingar av vård och omsorg. Upphandlingsmyndigheten har tagit fram ett bra stöd för det.

Film: Krisberedskap genom upphandling – att göra skillnad som krisberedskapsansvarig. Utgiven av Upphandlingsmyndigheten (1,30 minuter).

Upphandla till samhällsviktig verksamhet; hos Upphandlingsmyndigheten

För att säkerställa att de samhällsviktiga funktionerna upprätthålls är det angeläget att offentliga organisationer arbetar långsiktigt med inköpsfrågor och involverar olika delar av organisationen.

Öppna jämförelser

Varje år tar Socialstyrelsen fram öppna jämförelser av krisberedskap inom socialtjänst och kommunal hälso- och sjukvård. Där jämför man resultaten av kommunernas, socialförvaltningarnas och stadsdelarnas arbete inom området.

2023 resultat visar att andelen kommuner som har haft krav på krisberedskap vid upphandling av tjänster för särskilt sårbara grupper varierar mellan 33 och 48 procent mellan olika verksamheter. Högst andelar finns inom hemtjänst och särskilda boenden för äldre (47 procent och 48 procent), och lägst andelar inom boendestöd för vuxna.

På Socialstyrelsens webbplats kan du ta del av hela undersökningen.

Senast granskad:

Källor:

Kartläggning av den kommunala hälso- och sjukvårdens och socialtjänstens beredskap, delrapport. Socialstyrelsen, 2022
Långsiktig plan för den kommunala hälso- och sjukvårdens och socialtjänstens beredskap, delredovisning Socialstyrelsen, 2022
Stärkt beredskap inom kommunal hälso- och sjukvård och socialtjänst – Slutredovisning Socialstyrelsen, 2023

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Håll dig uppdaterad genom att prenumerera på Kunskapsguidens nyhetsbrev – få nyheter och uppdateringar direkt i din inkorg.

Mejla till oss

Skicka ett mejl till nyhetsbrev.KG@socialstyrelsen.se och skriv att du vill bli tillagd som prenumerant.

Så behandlar Socialstyrelsen dina personuppgifter