Målgruppsanpassad kriskommunikation

En samhällsstörning eller en kris kan påverka och oroa brukare och patienter på olika sätt. Kommunikationen behöver anpassas till de individer och grupper som har särskilda behov och det är viktigt att ha en planering för det.

En effektiv kommunikation kräver att man har en god förmåga att kommunicera både före, under och efter en samhällsstörning. Det handlar även om att man har identifierat och planerat för hur olika brukare och patienter kan ta till sig information i en krissituation. Informationen som patienter och brukare får kan vara avgörande hur de agerar.

Personal och närstående har en betydande roll för att tillgodose brukare och patienters olika behov av kommunikation för att den ska nå fram och tolkas på rätt sätt. 

För att nå ut med målgruppsanpassad kriskommunikation vid mer omfattande samhällsstörningar är kommunens och länsstyrelsernas kommunikatörer i samarbete med dem som till vardags arbetar med de olika individerna och grupperna centrala.

Guide till riskkommunikation, hos MSB

MSB har tagit fram en guide till kommunen som ger tips på hur kommunen kan kommunicera med invånarna om lokala risker och hot i syfte att förbereda och underlätta vid en kris.

Alternativ och kompletterande kommunikation

På Kunskapsguiden finns det här temat som kan fungera som stöd för att anpassa kommunikationen till grupper med särskilda behov.

 

Senast granskad:

Källor:

Kartläggning av den kommunala hälso- och sjukvårdens och socialtjänstens beredskap, delrapport. Socialstyrelsen, 2022
Långsiktig plan för den kommunala hälso- och sjukvårdens och socialtjänstens beredskap, delredovisning Socialstyrelsen, 2022
Stärkt beredskap inom kommunal hälso- och sjukvård och socialtjänst – Slutredovisning Socialstyrelsen, 2023

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Håll dig uppdaterad genom att prenumerera på Kunskapsguidens nyhetsbrev – få nyheter och uppdateringar direkt i din inkorg.

Mejla till oss

Skicka ett mejl till nyhetsbrev.KG@socialstyrelsen.se och skriv att du vill bli tillagd som prenumerant.

Så behandlar Socialstyrelsen dina personuppgifter