Det säkerhetspolitiska läget och hotbilden har förändrats och utvecklingen av totalförsvaret sker över tid. Planering för höjd beredskap utgår från grundläggande antaganden som är framtagna av Försvarsmakten och MSB. Här följer en sammanfattning:
Handlingskraft – Handlingsplan för att främja och utveckla en sammanhängande planering för totalförsvaret 2021–2025 – är ett underlag från Försvarsmakten och MSB som syftar till att främja och utveckla en sammanhängande planering för civilt försvar och ett stöd för totalförsvarsplaneringen. Som grund för ökad förmåga beskrivs sex fokusområden; beredskapsplaner och krigsorganisation, ledning och samverkan, försörjningsberedskap, att ge och ta emot civilt och militärt stöd, försvarsvilja och stärkt informations- och cybersäkerhet.
Handlingskraft – en samlad plan för ett starkare totalförsvar; hos Försvarsmakten.
För att säkerställa en samlad förmåga i totalförsvaret behöver en sammanhängande totalförsvarsplanering genomföras på lokal till nationell nivå. Socialstyrelsen är sedan 1 oktober 2022 sektorsansvarig myndighet för civil beredskap inom sektorn hälsa, vård och omsorg och arbete pågår för att svara mot de nya krav som ställs på en sammanhållen planering och för att stärka samverkan i sektorn.
Läs mer om den nya strukturen för beredskap.
För att underlätta planeringsförutsättningarna för kommunal hälso- och sjukvård och socialtjänst behövs en god samverkan mellan Socialstyrelsen, Länsstyrelserna och lokal nivå kring inriktningar och hur målen för civilt försvar ska omsättas för att stärka verksamheternas drift under höjd beredskap.
Krigsorganisation och dess bemanning
En krigsorganisation är en aktörs organisation vid höjd beredskap. Krigsorganisering innebär att viktiga verksamheter ställs om från fredstida inriktning, reglering och organisering till höjd beredskap och inriktning på uppgifter som har betydelse för totalförsvaret. Kommunal hälso- och sjukvård och socialtjänst behöver vara en del av kommunens planering för vilken krigsorganisation som behöver finnas och hur den ska bemannas.
Vid höjd beredskap ställs andra krav på organiseringen av samhällets verksamhet än vid fredstid. Bland annat träder vissa författningar i kraft, verksamheters fokus skiftas och nationella prioriteringar måste kunna göras.
Exempelvis kan kommunen rangordna och prioritera de verksamheter som ska bedrivas vid högsta beredskap. En del i arbetet med att ta fram en krigsorganisation handlar om att skapa förmåga till samverkan och ledning vid höjd beredskap och ytterst krig. Samverkan och ledning ska kunna bedrivas både internt och aktörsgemensamt. Som stöd finns MBS:s publikation Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar.,
Kommuners ansvar inför och vid höjd beredskap
Enligt 3 kap. 1 § lagen (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap, LEH, ska kommuner vidta de förberedelser som behövs för verksamheten under höjd beredskap (beredskapsförberedelser). Under höjd beredskap ansvarar kommunstyrelsen för ledningen av den del av det civila försvaret som kommunen ska bedriva. Varje kommun ska ha de planer som behövs för verksamheten under höjd beredskap. Planerna ska innehålla uppgifter om den verksamhet som är avsedd att bedrivas under höjd beredskap.
Av planerna ska också framgå krigsorganisationen det vill säga den personal som ska tjänstgöra och vad som i övrigt behövs för att kommunen eller regionen ska kunna öka sin beredskap och bedriva verksamheten under höjd beredskap (4 § förordningen (2006:637) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap).
Kommunen har ett geografiskt områdesansvar även vid höjd beredskap. I de här fallen ska kommunstyrelsen verka för att den verksamhet som bedrivs i kommunen av olika aktörer samordnas och för att samverkan kommer till stånd mellan dem som bedriver verksamheten. I den omfattning regeringen i särskilda fall beslutar, får kommunen ytterligare uppgifter under höjd beredskap eller när ransoneringslagen (1978:268) i annat fall tillämpas.
Kommunerna ska under höjd beredskap hålla länsstyrelserna informerade om beredskapsläget och de övriga förhållanden som har betydelse för det civila försvaret i kommunen.