Introduktions- och reflektionsmaterial för personal

Här finns material och stöd för dig som arbetsledare, samordnare eller liknande för att öka kunskapen och inspirera till övning om samtal med barn på din arbetsplats inom socialtjänst, hälso- och sjukvård eller tandvård.

Det är viktigt att personal inom socialtjänst, hälso- och sjukvård och tandvård har grundläggande kompetens för samtal med barn, och att verksamheter kontinuerligt ger förutsättningar för personalen att utveckla sin förmåga.

Det här materialet är framtaget för ett upplägg där personal träffas för en längre introduktion av kunskapsstödet (3 timmar) samt åtta reflektionspass (8 x 1 timme) med övningar. Innehållet utgår ifrån Socialstyrelsens kunskapsstöd Att samtala med barn.

Kunskapsmål efter genomförande

Kunskapsmålen anger vad deltagarna förväntas kunna efter att ha genomgått samtliga delar. Kunskapsmålen finns samlade i stödmaterialet Kunskapsmål för Introduktions- och reflektionsmaterial om att samtala med barn. 

Kunskapsmål för Introduktions- och reflektionsmaterial om att samtala med barn – Socialstyrelsen

Del 1: Introduktion till kunskapsstödet (cirka 3 timmar)

För att väcka intresse och ge grundläggande kunskaper hålls en introduktion av kunskapsstödet.

Tidsåtgång: Passet tar cirka 3 timmar inklusive paus och diskussion.
Ledare: En person med goda kunskaper i ämnet. Det kan vara en arbetsledare eller särskild utsedd medarbetare.
Gruppens sammansättning: Introduktionen passar för både mindre och större grupper. Under diskussionsdelarna är det lämpligt att dela in deltagarna i små grupper om 2-5 personer. Kom ihåg att förbereda hur diskussionsdelarna ska organiseras, beroende på antal deltagare och om det sker digitalt eller fysiskt på arbetsplatsen.

Material

Mellan introduktion och reflektionspass

Deltagarna kan behöva få information om var det går att fördjupa sig i ämnet, till exempel kunskapsstöd, relevanta webbsidor, poddavsnitt och annat på temat. Detta finns samlat i dokumentet Tips på material för dig som deltagit i Introduktion av kunskapsstödet Att samtala med barn.

Inför reflektionspassen är det bra om den ansvarige meddelar deltagarna i god tid innan vilka sidor som ska läsas i kunskapsstödet Att samtala med barn. Sidorna finns angivna nedan.

Del 2: Reflektionspass (ca 8 x 1 timmar)

Reflektionspassen kan genomföras fristående från introduktionen, men en förutsättning är att deltagarna har en grundläggande kunskap om att samtala med barn motsvarande det som ges i Del 1.

Under reflektionspassen delar deltagarna erfarenheter med varandra och fördjupar på så vis sina kunskaper.

Tidsåtgång: Cirka en timme per tillfälle. Utöver det tar det cirka 0,5-1 timme för deltagarna att läsa och förbereda sig inför varje tillfälle.
Ledare: Det är en fördel om den som håller i reflektionspassen är någon från den aktuella enheten eller arbetsgruppen.
Gruppens sammansättning: Ca 5 – 8 personer, men kan också genomföras med större grupper. Sträva efter att genomföra reflektionspassen med en grupp av personal som arbetar tillsammans, till exempel en del av en enhet eller arbetsgrupp. Det är också bra om gruppen är densamma från gång till gång.

De åtta temana för reflektion är:

  • Övergripande om samtal med barn (sid 14-20 i kunskapsstödet).
  • Lyhördhet inför barnets förmågor och erfarenheter (sid 21-32).
  • Vara snäll – skapa en förtroendefull relation (sid 33-38)
  • Förberedelser inför samtal (sid 56-65).
  • Inleda samtal (sid 66-72).
  • Avslutning och återkoppling (sid 91-96).
  • Tekniker, metoder och förhållningssätt (sid 73-82).
  • Samtalet med barnet i relation till föräldrarna (sid 83-90).

Det är en fördel om varje grupp av deltagare genomför alla åtta reflektionspass, men gruppen kan också välja att genomföra enbart ett urval av dem. Passen kan genomföras i valfri ordning.

Material

Faktagranskad av: Socialstyrelsen Senast granskad:

Källor:

Att samtala med barn, Socialstyrelsen, 2018

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Håll dig uppdaterad genom att prenumerera på Kunskapsguidens nyhetsbrev – få nyheter och uppdateringar direkt i din inkorg.