Alla rekommenderas att anmäla misstankar om att barn far illa till socialtjänsten. Stöd, handböcker och annat material hittas här för anmälningsskyldiga och andra anmälare vid kännedom eller misstanke om att barn far illa.
Utgiven av: SocialstyrelsenKunskapsstöd som ger kunskap om metoder för hur man intervjuar barn och därmed bättre kan synliggöra barnets perspektiv i socialtjänstens utredningar.
Utgiven av: Stiftelsen Allmänna BarnhusetAtt lyssna på barn i familjehem beskriver hur en modell för att lyssna på barn i familjehem har tagits fram och prövats samt resultatet av prövningen.
Utgiven av: SocialstyrelsenNär man behöver använda en tolk för att kommunicera kräver det lite extra av dig som samtalspart. Foldern vänder sig till både profession och brukare, finns på flera språk.
Utgiven av: SocialstyrelsenKunskapsstödet ger en generell och grundläggande bas, till stöd för professionella i att samtala med barn. Stödet riktar sig till alla som har samtal med barn inom socialtjänsten, hälso- och sjukvården och tandvården. Med barn avses alla under 18 år.
Utgiven av: SocialstyrelsenAlla som i sin profession samtalar med barn kan komma att samtala om sexuella övergrepp och människohandel eller annan exploatering. Därför behöver man ha beredskap och vara förberedd för att hantera frågan när och om den blir aktuell.
Utgiven av: SocialstyrelsenKartläggning i vilken utsträckning barn och andra anhöriga används för att kommunicera med patienter och brukare inom hälso- och sjukvård och socialtjänst. Resultaten visar att samtliga undersökta verksamheter använder minderåriga barn och andra anhöriga istället för tolk i vissa situationer.
Utgiven av: SocialstyrelsenStudie om människohandel och utsatta barns livsvillkor. Det finns barn som lever under misärliknade former i Sverige där de utnyttjas eller riskerar att exploateras. Barnen lever mitt ibland oss men ofta i det så kallade skuggsamhället där de kan utnyttjas med liten risk för upptäckt.
Utgiven av: Länsstyrelsen i StockholmKunskapsstödet ger kunskap om barnens utsatthet och barnens fysiska och psykiska reaktioner när kontakt ska etableras.
Utgiven av: Länsstyrelsen StockholmHuvudsakligt fokus i rapporten är ungas önskemål, behov och tips kring själva samtalet och mötet hos socialtjänsten. Rapporten innefattar också konkreta tips för hela processen; före, under och efter avslutad kontakt. Rapporten togs fram på uppdrag av Socialstyrelsen, som en del i myndighetens arbete med kunskapsstödet Att samtala med barn.
Utgiven av: MaskrosbarnHåll dig uppdaterad genom att prenumerera på Kunskapsguidens nyhetsbrev – få nyheter och uppdateringar direkt i din inkorg.