Om skolans personal uppmärksammar och befarar att en elev inte kommer att utvecklas i riktning mot läroplanens mål ska eleven skyndsamt ges stöd i form av extra anpassningar.
Extra anpassningar är en mindre ingripande stödinsats än särskilt stöd. Det handlar om att på olika sätt göra undervisningen mer tillgänglig för eleven. Normalt kan lärare och övrig skolpersonal genomföra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen.
Allmänna råd om extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram – Skolverket
Uppmärksamma och planera
Skolans personal kan uppmärksamma elevers behov av extra anpassningar genom till exempel att
- göra egna observationer i klassrummet
- använda ett nationellt kartläggningsmaterial och bedömningsstöd
- titta på resultatet på ett nationellt prov
- få återkoppling från elevhälsans personal, övrig skolpersonal, elever och vårdnadshavare.
Skolan behöver ta ett helhetsgrepp på elevens lärande när man planerar stödet i ett ämne, ämnesområde eller kurs.
Elevhälsans arbete med anpassningar
Elevhälsan kan hjälpa till att identifiera vilka behov av anpassningar som eleven har och arbeta tillsammans med lärare och annan personal.
Det är viktigt att elevhälsans insatser förstärks om en elev efter en tids stödinsatser i form av extra anpassningar fortfarande inte utvecklas i riktning mot kunskapsmålen i läroplanen eller mot att nå de bedömningskriterier som minst ska uppnås. Då behöver stödet både intensifieras och ytterligare anpassas utifrån elevens behov. Om detta inte är tillräckligt kan eleven vara i behov av särskilt stöd.