Här finns ett förslag på hur du kan leda utvecklingsarbetet med närståendes delaktighet i en arbetsgrupp i psykiatrin eller rättspsykiatrin. Förslaget bygger på att material i det här temat används gemensamt av arbetsgruppen vid och mellan två tillfällen. Du som leder arbetet gör dessutom ett arbete före, mellan och efter tillfällena.
Texterna, filmerna och det övriga materialet i det här temat är ett stöd som Socialstyrelsen har tagit fram för psykiatrin och rättspsykiatrin, för att utveckla arbetet med närståendes delaktighet. Stödet kan användas både individuellt och gemensamt, som en del av verksamhetens utvecklingsarbete.
Den här delen av stödet riktar sig till dig som ska leda utvecklingsarbetet i en arbetsgrupp med vårdpersonal. Du kan vara chef, verksamhetsutvecklare eller ha en annan roll i verksamheten och vara utsedd att leda arbetet.
Stödets syfte
Syftet med stödet är att bidra till
- kunskap om närståendes roll och betydelse i patientens vård
- samtal och reflektion i arbetsgruppen om hur närstående kan göras mer delaktiga
- vad det systematiska arbetet med att involvera närstående kan bestå av
- att upptäcka utvecklingsområden och utveckla det systematiska arbetet med närståendes delaktighet
- förståelse för vilket stöd ni kan ge till närstående i olika situationer, även då patienten inte lämnat sitt samtycke.
Vårdpersonalen behöver vara delaktig
Det gemensamma arbetet sker vid två tillfällen, då ni arbetar tillsammans med att kartlägga behov och välja utvecklingsområden. Utgå från frågan: Hur behöver vi stärka vårt arbete med att göra närstående delaktiga?
All förändring och utveckling i vården börjar med att ledningen inkluderar medarbetarna i dialog och tillsammans diskuterar vilka behov som finns. Vårdpersonalens delaktighet är därför viktig i allt utvecklingsarbete.
Det kan även vara värdefullt att bjuda in representanter för närstående och patienter. Ofta kan deras perspektiv komplettera varandra.
Förslag på hur arbetet kan läggas upp
Inför det första tillfället
Det här behöver du som leder arbetet göra:
Det första tillfället
- Inled med en kort bakgrund till varför ni har valt att avsätta tid för att arbeta med stödet. Utgå gärna från innehållet i Introduktion: Närståendes delaktighet inom psykiatrin och rättspsykiatrin
- Titta tillsammans på introduktionssidans film: ”Närståendes delaktighet i psykiatri och rättspsykiatri”
- Här finns reflektionsmaterial som innehåller beskrivningar av utmanande situationer som kan uppstå med närstående när samtycke saknas, och diskussionsfrågor:
- Använd reflektionsmaterialet som utgångspunkt för diskussion i mindre grupper. Utse en sekreterare i varje grupp.
- Summera kort i helgrupp vad som framkommit i smågrupperna. Varje grupp kan till exempel lyfta en sak var.
- Samla in smågruppernas anteckningar.
- Informera om att medarbetarna inför nästa tillfälle ska ta del av sidan För vårdpersonal om närståendes delaktighet.
Mellan tillfällena
- Mellan tillfällena behöver vårdpersonalen ta del av sidan För vårdpersonal om närståendes delaktighet.
- Du som leder arbetet med stödet behöver sammanställa anteckningarna från smågrupperna och helgruppdiskussionerna. Det kan göras tillsammans med någon eller några av medarbetarna i vårdpersonalen.
Det andra tillfället
- Inled med att deltagarna får dela med sig av sina reflektioner från det första tillfället och efter att ha tagit del av sidan För vårdpersonal om närståendes delaktighet.
- Beskriv den självskattning som du har genomfört själv eller tillsammans med medarbetare. Du kan koppla beskrivningen till illustrationen Arbeta systematiskt med att göra närstående delaktiga, som finns i materialet:

Här finns en mer detaljerad bild av illustrationen Arbeta systematiskt med att göra närstående delaktiga
- Dela vid behov in gruppen i mindre grupper för att diskutera: Vilka utvecklingsområden skulle vi behöva fokusera på för att stärka närståendes delaktighet hos oss? Utse en sekreterare i varje grupp.
- Summera kort vad som framkommit i smågrupperna.
- Samla in smågruppernas anteckningar.
- Informera om nästa steg och planera in datum för när arbetet ska följas upp med vårdpersonalen.
Efteråt: Prova nya arbetssätt och följ upp kontinuerligt
- Gå igenom de utvecklingsområden som medarbetarna identifierade vid det andra tillfället.
- Prioritera bland de utvecklingsbehov som identifierats vid de gemensamma tillfällena och vid självskattningen. Frågorna nedan kan användas som stöd.
- Finns det behov som
- är särskilt prioriterade utifrån patientsäkerhetsperspektiv?
- går att hantera i närtid med relativt liten arbetsinsats?
- kan tas omhand i redan pågående utvecklingsarbeten?
- innebär en mer långsiktig planering? Det kan exempelvis vara förändringar i ledningssystemet, som att revidera processer och dokument, för att skapa stöd för vårdpersonalen att prova nya arbetssätt.
- Gör en plan för vem som är ansvarig, och hur och när aktiviteterna ska genomföras och följas upp.
- Återkoppla planen till både vårdpersonalen och ert brukarråd eller patientforum, för att få in flera perspektiv.
- Följ kontinuerligt upp hur utvecklingsarbetet går och gör justeringar.
- Beskriv i er patientsäkerhetsberättelse vad ni har gjort under året för att stärka närståendes delaktighet.
- Det kan också finnas utvecklingsbehov som rör åtgärder efter suicid eller suicidförsök. Du som är chef eller verksamhetsutvecklare kan läsa mer här om det: Närståendes delaktighet efter suicid eller suicidförsök.
Källor:
Anhöriga som ger vård eller stöd till någon de står nära – Underlag till en nationell strategi. Socialstyrelsen 2021.
SOSFS 2011:9 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete. Socialstyrelsen 2011.