Att arbeta systematiskt med förbättringar är viktigt för att ledningssystemet ska vara ett pålitligt stöd för verksamheten. Delar av det arbetet är att
- hantera risker
- identifiera avvikelser och åtgärda dem
- förbättra processer och rutiner
så att risker i verksamhetens kvalitet hanteras och avvikelser inte upprepas.
Hur suicidpreventivt arbete uppmärksammas och kan integreras i det ordinarie arbetet är något som varje verksamhet behöver ta ställning till och fundera över.
Förbättringsarbetet inom ledningssystemet består av fyra delar som regelbundet upprepas: planera, genomföra, utvärdera och förbättra.
Planera
Börja gärna med att fundera på var i verksamheten det är särskilt sannolikt att ni kan möta personer med risk för suicid. Under planeringsfasen kan ni bland annat ställa er följande frågor:
- Finns det behov av att genomföra en riskanalys av verksamhetens arbete med att förebygga suicid?
- Finns det svagheter i verksamhetens förutsättningar att möta personer som kan vara suicidala?
- Vilka förutsättningar är viktiga att förbättra?
- Hur ser rutinerna ut för samverkan med till exempel primärvården, psykiatrin, polisen och kronofogden?
- Har vi rutiner för att lotsa individen vidare till vården vid behov?
- Vilken kunskap om suicidprevention behöver medarbetarna?
- Vilka kunskapsstöd eller utbildningar finns som passar för vår verksamhet?
- Hur kan vi följa upp de förbättringar som vi gjort?
Genomföra
Genomförandefasen kan förslagsvis innehålla aktiviteter som att
- genomföra en riskanalys
- implementera nya rutiner eller öka kännedomen om befintliga
- ta fram en kompetensutvecklingsplan för medarbetare
- genomföra kompetenshöjande aktiviteter, till exempel utbildning
- systematiskt samla in och hantera klagomål och synpunkter
- systematiskt samla in uppgifter för egenkontroll
- utreda en lex Sarah-rapport vid suicid, göra en anmälan till IVO om utredningen visar ett allvarligt missförhållande samt informera personalen och enskilda om resultatet.
Utvärdera
Under utvärderingsfasen sammanställer och analyserar ni
- klagomål och synpunkter från exempelvis vård- och omsorgstagare, deras närstående eller anhöriga och personalen
- data från egenkontroll
- lex Sarah-utredningar.
Förbättra
Förbättringsfasen kan förslagsvis innehålla följande aktiviteter:
- Ta fram förbättrande åtgärder i verksamheten utifrån sammanställning och analys av till exempel riskanalyser, data från egenkontroll, klagomål, synpunkter och lex Sarah-utredningar.
- Ta utgångspunkt från detta vid planering av det fortsatta kvalitetsarbetet i verksamheten.