Den som i sin yrkesroll ofta ställer frågor om sex och utsatthet brukar bli van och trygg i att ställa sådana frågor. Det vittnar personal på ungdomsmottagningar om, där frågan om erfarenheter av sex mot ersättning ofta ställs redan vid den ungas första besök. Där vet personalen också att det är viktigt hur frågorna ställs.
Så kan du fråga
Unga som har erfarenhet av sex mot ersättning känner inte alltid igen sig i beskrivningen att de har blivit utsatta för sexuella övergrepp eller exploatering. Därför kan du som yrkesperson få ett nekande svar om du använder ett sådant språk när du frågar, även om den du frågar har de erfarenheterna. Ofta är det lättare om du fokuserar på ersättningen i stället för på utförandet av en sexuell handling. Det är bra att använda de ord den unga själv använder för att beskriva handlingen.
Några tips på hur du kan fråga är:
- När hade du sex första gången? Var det ditt eget val?
- Hur känns det i sexuella situationer?
- Har du varit med om att göra något som kändes dåligt efteråt?
- Hur många har du haft sex med? Det senaste halvåret?
- Har det hänt att du fått något för att ha sex?
- Har det hänt att du haft sex i utbyte mot alkohol eller droger?
- Har du varit med om att fotograferas eller filmas?
- Har flera personer varit inblandade?
Egna normer kan påverka
Erfarenheter från de som är vana att fråga visar att man kan behöva vara medveten om hur ens egna normer och erfarenheter kan påverka samtalet. Att undvika att vara moraliserande eller dömande gentemot den unga är en bra utgångspunkt.
Ta hand om svaret
Lika viktigt som att ställa frågor på ett bra sätt är det att ta hand om svaret. Våra egna fördomar kan ställa till det för oss. Om du som yrkesperson tycker att du har rätt att tycka till om hur den unga lever sitt liv kan du riskera att helt stoppa en berättelse. Var därför försiktig med att reagera och visa egna starka känslor inför det som sägs. Att vara saklig, lyssna noga och undersöka hur den unga tänker kring det som skett, för att sedan söka en gemensam väg framåt, brukar fungera. Det är också viktigt betona att det är den som ger ersättning för sex och begår de sexuella handlingarna som bär skulden för exploateringen och övergreppen.
Samarbete med andra aktörer
Om du har fått den ungas förtroende, men ändå känner dig osäker på hur du ska gå vidare, kan det vara en möjlighet att samarbeta med närmaste ungdomsmottagning. Du kanske också kan följa med den unga dit. En kontakt med skolsköterskan i elevhälsan, eller diskussioner med kollegor i socialtjänsten eller hälso- och sjukvården, är andra sätt att få stöd och råd om hur du kan komma vidare. Om det finns en Mika-mottagning i kommunen, det vill säga en mottagning som är specialiserad på sexuell utsatthet, kan du också vända dig dit.
Några ungas röster
I intervjuer har många unga berättat om den besvikelse de känt över att inte ha fått berätta om vad de varit med om. De har också berättat om hur bra det känts när någon har lyssnat utan att döma. Här är några unga personers anonyma röster:
"Hon väntade på att jag skulle säga något – och jag väntade på henne."
"Det kanske inte räcker att man frågar en gång. Man kanske måste fråga fem gånger, men egentligen vill man inget hellre än att prata om det."
"Det har inte känts som att de har dömt mig och därför har jag känt att jag kan gå tillbaka dit och få hjälp. Så det är jätteviktigt, tycker jag, att man inte känner sig dömd av någon."
Sexit – samtal för bättre sexuell hälsa
Sexit är ett forsknings- och verksamhetsutvecklingsprojekt inom Västra Götalandsregionen. Det syftar till att ungdomar och andra som är särskilt sexuellt riskutsatta eller risktagande ska identifieras och erbjudas stöd. Sexit består av en förberedande utbildning och ett frågeformulär med tillhörande handbok.
Webbutbildning: Sex mot ersättning och sexuell exploatering – stöd och skydd till barn och unga
Utbildning för att öka medvetenheten och kunskapen om sex mot ersättning och sexuell exploatering bland unga. Ger dig som yrkesverksam verktyg för upptäckt och hur du kan agera för att hjälpa utsatta. Från Socialstyrelsen.