Att införa IBIC

Chansen att lyckas väl med att införa arbetssättet Individens behov i centrum, IBIC, i en verksamhet ökar om verksamheten har kunskap om implementering. Implementering innebär att särskilda tillvägagångssätt används för att införa nya metoder i en verksamhet.

Vid ett införande av Individens behov i centrum, IBIC, är det viktigt att vara medveten om att även andra delar i verksamheten som exempelvis ledningssystem, resursfördelningssystem och lokala riktlinjer kan komma att behöva ändras.

För att lyckas med implementering behöver de nya metoderna användas på det sätt som det var avsett och med varaktighet. Ibland kan det ta flera år innan en ny metod har blivit en del av det ordinarie arbetet. Forskare brukar tala om två till fyra år.

Utmaningar inom funktionshinderomsorgen och äldreomsorgen

Funktionshinderomsorgen och äldreomsorgen är omfattande verksamhetsområden som är uppdelade. Det är vanligt att kommunen har en verksamhet som hanterar myndighetsutövning och flera verksamheter som hanterar utförandet av insatser. Det kan även finnas olika administrativa enheter. I vissa kommuner finns även privata utförare.

Två centrala begrepp

För att införandet av IBIC ska vara hållbart behöver verksamheten kunna skilja på begreppen implementering och hållbart förändringsarbete.

  • Implementering är processen när en ny metod införs och börjar användas i praktiken.
  • Hållbart förändringsarbete, eller rutinisering, handlar om processen när den nya metoden integreras i en organisation och blir en del av organisationens löpande arbete och rutiner.

Även om den inledande implementeringen bedöms som framgångsrik, visar forskning att det finns en risk att genomförda förändringar inte överlever på längre sikt. Organisationer faller lätt tillbaka i gamla rutiner och nya arbetssätt glöms bort eller överges.

Framgångsfaktorer för ett hållbart införande av IBIC

För att IBIC ska införlivas i organisationens löpande arbete är det viktigt att redan i ett tidigt skede i implementeringen planera för hur rutiniseringen ska ske. Rutiniseringen ska inte ses som en avgränsad fas i förändringsarbetet. Genom att planera för rutiniseringen under hela förändringsarbetet skapar ni möjligheter att justera och anpassa förändringsarbetet till nya kunskaper som framkommer under arbetets gång.

Framgångsfaktorer för ett hållbart införande av IBIC:

  • Aktivt ägarskap från ledningen
    Det innebär till exempel att högre chefer är pålästa om IBIC och tydligt visar varför modellen ska införas. De prioriterar arbetet och visar intresse för införandet genom att efterfråga återkoppling om hur det går.

  • Delaktighet och engagemang från utförarna
    Ett aktivt ledarskap från första linjens utförarchefer är viktig. Första linjens chefer kan länka samman ledningens strategier med medarbetarnas perspektiv, erfarenheter och kunskaper. Med rätt förutsättningar kan de driva på en förändringsprocess och skapa engagemang hos sina medarbetare.

  • En öppen projektstrategi
    En öppen projektstrategi innebär att införandet av IBIC sammankopplas med övriga förändringsarbeten som pågår i organisationen, att löpande stämma av implementeringen och ha en långsiktig planering för tiden efter implementeringen.

Individens behov i centrum – lägesbeskrivning för införandet januari 2021 – Socialstyrelsen (pdf)

Kunskapsstödet redovisar resultatet från en enkätundersökning om hur långt arbetet med IBIC har kommit i kommunerna. Kunskapsstödet riktar sig till processledare för IBIC, beslutsfattare och andra intresserade att följa utvecklingen av införandet av IBIC i landets kommuner.

Webbutbildning – introduktion till IBIC

Webbutbildningen är ett stöd som riktar sig till ledning och beslutsfattare. Utbildningen består av två avsnitt. Det första avsnittet ger stöd inför att fatta beslut om att införa IBIC. Det andra avsnittet ger kunskap om vad som är viktigt för er att tänka på för att införa IBIC på ett hållbart sätt.

IBIC – Individens behov i centrum – webbintroduktion på Socialstyrelsens utbildningsportal

Kontakt med andra kommuner som inför IBIC

Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, har ett samarbetsrum för IBIC, där du som arbetar i kommun kan komma i kontakt med andra kommuner. För att få tillgång till samarbetsrummet skicka ett meddelande till Helena Henningson, helena.henningson@skr.se, eller Anna Thomsson, anna.thomsson@skr.se.

Individens behov i centrum, IBIC hos Sveriges Kommuner och Regioner, SKR

Faktagranskad av: Socialstyrelsen Senast granskad:

Källor:

Om implementering. (pdf) Socialstyrelsen 2012.

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Håll dig uppdaterad genom att prenumerera på Kunskapsguidens nyhetsbrev – få nyheter och uppdateringar direkt i din inkorg.

Mejla till oss

Skicka ett mejl till nyhetsbrev.KG@socialstyrelsen.se och skriv att du vill bli tillagd som prenumerant.

Så behandlar Socialstyrelsen dina personuppgifter