När du arbetar med personer som behöver stöd, behöver du information om vad personen klarar och inte klarar. Du behöver också veta vad som är viktigt för personen och hur hen tänker om sitt behov av stöd i framtiden. Med Individens behov i centrum, IBIC, används ett gemensamt synsätt och språk för att beskriva och dokumentera personens behov, resurser, mål och resultat. Det gemensamma synsättet och språket som används av både handläggare och utförare utgår från WHO:s Internationella klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa, ICF. Med IBIC beskriver socialtjänsten individers behov på ett likvärdigt sätt i hela landet.
IBIC:s systematiska arbetssätt ger en gemensam ordning för hur information ska struktureras, dokumenteras och följas upp. Användningen av strukturerad dokumentation bidrar till att information lättare kan återanvändas och man undviker onödig dubbeldokumentation. Ett gemensamt språk som stöd för dokumentationen bidrar till minskad risk för att informationen ändrar betydelse vid återanvändning.
IBIC omfattar alla personer oavsett ålder och funktionsnedsättning som behöver stöd i sitt dagliga liv utifrån socialtjänstlagen, SoL, eller lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade, LSS, oavsett insats. Det innebär att IBIC kan användas för att beskriva behov i det dagliga livet för såväl äldre personer som vuxna och barn med funktionsnedsättningar.
Mer likvärdigt och rättssäkert med IBIC
När handläggare och utförare använder samma tankesätt och språk i utredning, planering, genomförande av insatser och uppföljning blir det mer likvärdigt och rättssäkert för individen. Det gemensamma tankesättet och språket underlättar kommunikation och samarbete mellan professionella, anhöriga och individen. Därmed minskar risken för missförstånd. Individen och anhörigas delaktighet synliggörs i utredning, planering, genomförande av insats och i uppföljning. IBIC ger också stöd i samtal med anhöriga för att beskriva deras situation och behov av stöd.
När resurser, behov och mål är tydligt beskrivna finns förutsättningar att välja arbetssätt och metoder utifrån individens situation så att individen får möjlighet att stärka sina egna resurser. Information som dokumenteras strukturerat underlättar arbetet med att följa upp individens resultat och värdera hur arbetssätt och metoder har fungerat. Strukturerad dokumentation kan också sammanställas och ge underlag för kvalitetsförbättringar och verksamhetsutveckling.
Barns behov i centrum, BBIC, och IBIC
För den sociala barn och ungdomsvården finns arbetssättet Barnets behov i centrum (BBIC). Modellerna BBIC och IBIC har utvecklats så att de kompletterar varandra. Barn och deras vårdnadshavare kan behöva stöd på olika sätt, utifrån flera perspektiv och olika lagar. Vilket av BBIC eller IBIC som kan användas i frågor om barn med funktionsnedsättning, beror på inriktningen för utredningen. När ett barn eller barnets företrädare ansöker om stöd i den dagliga livsföringen på grund av en funktionsnedsättning används IBIC oavsett om det är en ansökan utifrån SoL eller LSS. Gäller utredningen ett barn som behöver skydd eller stöd, används BBIC. BBIC ger stöd för att beskriva och dokumentera vilka faktorer som är ett skydd och vilka som är en risk för barnet. BBIC ger däremot inte stöd för utförarens dokumentation eller utredningar om insats enligt LSS. Det här innebär att modellerna ibland behöver användas tillsammans för att barn och föräldrar eller vårdnadshavare ska få rätt stöd från socialtjänsten.
Barns behov i centrum, BBIC, tema på Kunskapsguiden
Synpunkter eller frågor om språket eller beskrivningar av kategorier i ICF
Om du har synpunkter eller frågor om beskrivningar eller språket i ICF kontaktar du Socialstyrelsen via ett kontaktformulär på Socialstyrelsens webbplats.
Fråga om klassifikationer och koder - Socialstyrelsen
Om du har frågor om eller synpunkter på tillämpningen av ICF i IBIC kontakta Socialstyrelsen via individensbehovicentrum@socialstyrelsen.se.