Förebygga att ensamkommande barn försvinner

För att förebygga att ensamkommande barn försvinner är det viktigt att stärka skyddsfaktorerna kring barnen. Skyddsfaktorer kan vara fritidsaktiviteter, skola och ett tryggt nätverk med pålitliga och engagerade vuxna som är positiva förebilder.

Barn som flytt till Sverige är en heterogen grupp av individer som alla har olika erfarenheter, förutsättningar och behov. Samtidigt som barns upplevelser av krig och flykt påverkar dem på olika sätt har de också behov och utmaningar som andra barn har. Men barn som flytt har lämnat sitt sammanhang och har särskilt stort behov av en trygg och stabil tillvaro. För att kunna ge rätt stöd till ensamkommande barn är det viktigt med kunskaper på gruppnivå, men också att möta varje barn där hen är, utifrån just det barnets förutsättningar och behov.

Stärka skyddsfaktorerna kring barnen

För att förebygga att ensamkommande barn försvinner är det viktigt att aktörer som möter barnen ökar skyddsfaktorerna kring dem. Exempel på skyddsfaktorer är fritidsaktiviteter, skola och ett tryggt nätverk med pålitliga och engagerade vuxna som är positiva förebilder.

För att motverka att ensamkommande barn försvinner behöver aktörerna också vara medvetna om barnens utsatthet och känna till situationer och beteenden som kan innebära en risk för att ett barn kan försvinna.

Läs om risksituationer på sidan Nationell vägledning – motverka att ensamkommande barn försvinner

Bemötandet har stor betydelse

Ett positivt och respektfullt bemötande och mottagande kan lägga grunden för en trygg och förtroendefull relation till de aktörer som barnet möter. Ett barn som känner oro och rädsla kan ha svårt att ta till sig information. Ett gott bemötande och en förtroendefull relation hjälper barnet i detta.

Barnet kan många gånger ha en brist på tillit till vuxna eller myndigheter och förlitar sig istället på sina vänskapsrelationer. Ett tillitsskapande arbete från alla aktörer som möter barnet kan vara avgörande. Det kan vara en kompenserande skyddsfaktor för barnet om det upplever att en vuxen är tillgänglig för att se och lyssna på det. Här kan barnets socialsekreterare, barnets gode man och barnets omsorgspersoner ha en viktig roll. Ett bra bemötande är givetvis viktigt även i Migrationsverkets möten med barnet under asylprocessen.

Barnets rätt till delaktighet

Varje beslut som rör ett barn måste grunda sig på en bedömning om vad som är bäst för just det barnet. Barnets åsikter är en viktig del i bedömningen av vad som är barnets bästa.

Barn har rätt att vara delaktig i alla frågor som rör barnet. För att barnet ska kunna sätta sig in i en fråga och bilda sig en uppfattning behöver barnet få relevant information. Informationen behöver vara begriplig för barnet och anpassad utifrån barnets ålder, mognad och förutsättningar i övrigt. Barnet kan behöva få informationen vid flera tillfällen för att kunna förstå och bilda sig en uppfattning i frågan.

Varje aktör behöver fundera över vilken information, men även på vilket sätt och under vilka förutsättningar man lämnar informationen för att barnet ska kunna ta till sig och förstå informationen. Att barnet har förstått information är en förutsättning för att barnet ska kunna komma till tals och ge uttryck för sina åsikter.

Sammanhanget i vilket barnet utövar sin rätt till delaktighet behöver vara stöttande och uppmuntrande. Barnet ska vara säker på att den vuxne är villig att lyssna på och överväga det hen vill berätta.

Mognadsbedömning för barns delaktighet – tema på Kunskapsguiden

Informera tidigt om asylprocessen

Barnet behöver tidigt få information om asylprocessen, vad som händer om barnet får ett avslagsbeslut, när barnet fyller 18 år, eller får sin ålder uppskriven av Migrationsverket. Det är viktigt att barnet är medvetet om vad som händer och förstår den process hen befinner sig i. De aktörer som finns närmast barnet och som barnet har tillit till, som socialtjänst, omsorgspersoner och gode män, behöver ha kännedom om asylprocessen. De behöver vara beredda på samtal kring asylprocessen och vad som händer om barnet får avslag på sin asylansökan. Det är också relevant att prata med barnet om vad som kan hända om hen avviker (försvinner) från sin placering.

Att samtala om asyl och återvändande – Ett stödmaterial för dig som möter ensamkommande barn under asyl- och återvändandeprocess – Resurscentrum, Strömsunds kommun (pdf)

Strömsunds kommun har tagit fram stöd för hur personal inom kommuner och organisationer kan arbeta för barnets bästa under asylprocessen och vid ett återvändande.

Samverkan mellan berörda aktörer

En nära samverkan mellan berörda aktörer kan bidra till att skydda barnet. Det kan exempelvis innebära att man tidigt uppmärksammar hur ett barn mår och att barnet får stöd snabbt och effektivt. För att samverkan ska fungera behöver aktörerna känna till varandras uppdrag och ansvar, och ha tillit till varandra.

Asylsökande ensamkommande barn – viktiga aktörer och ansvar – sida inom temat

I vissa fall kan det finnas regler som begränsar möjligheten att dela information, men det är alltid viktigt att se över möjligheterna att samverka. Om barnet ger sitt samtycke kan det bli möjligt för aktörerna att dela information om barnet.

Förebygga att barn försvinner – vad kan respektive aktör göra?

Migrationsverket

Migrationsverket tar emot och prövar barnets ansökan om uppehållstillstånd och är oftast den myndighet som har den första kontakten med barnet. Migrationsverket utser ett offentligt biträde som företräder barnet i asylärendet.

Beslutar om en anvisningskommun

I samband med att barnet ansöker om uppehållstillstånd anvisar Migrationsverket om en kommun, en anvisningskommun, som får det fortsatta ansvaret för barnet. Samtidigt informerar myndigheten kommunen om barnets behov av god man.

Uppmärksammar riskfaktorer

Vid möten med barnet ska Migrationsverket uppmärksamma riskfaktorer som exempelvis människohandel, annan form av utnyttjande och barnets hälsa. Om Migrationsverket misstänker att barnet är utsatt för brott gör myndigheten en polisanmälan. Det kan exempelvis handla om att man ser tecken på att barnet kan vara utsatt för människohandel eller annan exploatering. Migrationsverket informerar barnet om att hen kan ha utsatts för brott. Migrationsverket gör också en orosanmälan till socialtjänsten.

Samhällsintroduktion till barn från 15 år

Barn som har fyllt 15 år erbjuds samhällsintroduktion och barn från 10 år får en anpassad skriftlig information. Introduktionen innehåller information om asylprocessen, barns rättigheter och annan samhällsinformation om Sverige som kan vara bra att känna till. Introduktionen kan ges både fysiskt och digitalt. 

Till dig som söker asyl utan förälder eller annan vård­nads­ha­vare – Migrationsverket

Försöker hitta familjemedlemmar

Under asylprocessen försöker Migrationsverket hitta familjemedlemmar till barn som är ensamkommande. Det innebär bland annat att Migrationsverket arbetar med efterforskning för att återförena barn med deras vårdnadshavare och familjemedlemmar.

Barnet ska göra sin identitet sannolik

Ett ensamkommande barn som ansöker om asyl ska göra sin identitet sannolik. Ålder är en del av en persons identitet. Migrationsverket tar ställning till om barnets ålder är sannolik genom skriftlig och muntlig bevisning, till exempel genom inlämnande av id-handlingar eller muntliga uppgifter. Om Migrationsverket därefter anser att barnet inte gjort sin underårighet sannolik erbjuds personen att genomgå en medicinsk åldersbedömning. Om Migrationsverket bedömer att barnet är vuxet innebär det att ansökan om uppehållstillstånd prövas enligt regler som för en vuxen person.

Medicinska åldersbedömningar – Rättsmedicinalverket

Om barnet får avslag

Om barnet får avslag på sin ansökan arbetar Migrationsverket med att barnet ska få ett ordnat mottagande vid återvändandet vilket innebär att barnet tas emot av en familjemedlem, utsedd förmyndare eller institution väl lämpad för att ta hand om barn. Barnet får viss information om avslag och återvändande från början av asylprocessen för att barnet ska vara förberedd inför ett eventuellt avslag och vad det innebär.

När barnet delges ett avslagsbeslut anpassar Migrationsverket både mötet och informationen för att barnet ska kunna förstå innebörden av beslutet. Vid samtal och möten med Migrationsverket har barnet möjlighet att, förutom god man, ta med sig någon annan person som är viktig för barnet. Under återvändandeprocessen (från Migrationsverkets beslut) får barnet möjlighet till flera samtal för att skapa trygghet för barnet i processen och möjliggöra ett bra återvändande.

Socialtjänsten

Socialtjänsten i kommunen utreder barnets behov och ordnar lämpligt boende för barnet i form av en placering i familjehem, hem för vård eller boende (HVB) eller stödboende. För att förebygga att barnet försvinner behöver socialtjänsten, både i ankomst- och i anvisningskommunen, vara uppmärksam på riskfaktorer som kan innebära att barnet kan komma att försvinna, exempelvis tecken på att barnet är utsatt för människohandel eller exploatering.

Läs om risksituationer på sidan Nationell vägledning – motverka att ensamkommande barn försvinner

Om ankomstkommunen identifierar tecken på att barnet far illa eller kan försvinna behöver anvisningskommunen få information om det. Det kan innebära att ankomstkommunen behöver göra en anmälan enligt socialtjänstlagen, SoL, till anvisningskommunen.

Socialtjänsten bedömer barnets behov av skydd och stöd

Socialtjänsten kan behöva bedöma barnets behov av skydd och stöd vid flera tillfällen under utredning och placering. Det är viktigt att uppmärksamma barnets mående och tecken på att vilja avvika. Det kan socialtjänsten göra när den följer upp barnets placering genom bland annat regelbundna besök och enskilda samtal med barnet. Att följa vården och att ha täta uppföljningar kan vara särskilt viktigt i början av en placering.

En socialsekreterare som har ett särskilt ansvar för kontakterna med barnet ska utses när ett barn placeras. För att socialsekreteraren ska kunna se hur barnet har det och upptäcka om något inte står rätt till är det betydelsefullt med en regelbunden och förtroendefull kontakt mellan barnet och socialsekreteraren. Det är också socialsekreteraren som kan och har ansvar att agera om det finns behov av att förändra barnets situation på något sätt. Socialtjänstens möjligheter att se hur barnet har det och om det finns risk att barnet försvinner ökar om det finns ett öppet och förtroendefullt samarbete med familjehemsföräldrar eller personal på barnets boende.

Uppmärksammar behov av ytterligare stöd och skydd

I vissa faser under asylprocessen finns en förhöjd risk för att ett barn kan försvinna, exempelvis inför eller i samband med ett avslagsbeslut. Socialtjänsten behöver då vara extra uppmärksam och kan i sådana situationer behöva ta ställning till om barnet har behov av ytterligare stöd och skydd. Detsamma gäller vid andra riskfaktorer som inte är kopplade till asylprocessen.

God man

En god man ansvarar för barnets personliga förhållande istället för en vårdnadshavare. Uppdraget att vara god man för ett ensamkommande barn består främst av att se till att barnet har en trygg tillvaro under första tiden i Sverige. Den gode mannen har regelbunden kontakt med barnet, det hem som barnet vistas i, det offentliga biträdet i asylärendet och barnets skola. Den gode mannen samordnar barnets angelägenheter, till exempel personliga, rättsliga och ekonomiska frågor, och ska lämna information till socialtjänsten om barnet och barnets behov.

Den gode mannen har i likhet med en vårdnadshavare skyldighet att ingripa om barnet riskerar att skadas. Om den gode mannen uppmärksammar faktorer som innebär att barnet kan försvinna behöver hen förmedla det till socialtjänsten. Ett nära samarbete med socialtjänsten bidrar till att barnet får det stöd och den hjälp som barnet behöver, och kan därigenom bidra till att minska risken att barnet försvinner.

Webbutbildning – God man för ensamkommande barn – Riksförbundet frivilliga samhällsarbetare

Familjehem

Familjehemsföräldrarna möter barnet dagligen och har därför stor möjlighet att se hur barnet mår, om barnet har ändrat sitt beteende och tecken på att barnet kan försvinna.

Genom att vara pålitliga och engagerade vuxna kan familjehemsföräldrar vara positiva förebilder, vilket är en viktig skyddsfaktor. I rollen som familjehemsförälder ingår att ge barnet så många skyddsfaktorer som möjligt, exempelvis se till att barnet har en fungerande skolgång och fritid.

En del i omsorgen om barnet kan vara att följa upp hur barnet mår. Att våga prata och lyssna på barnets berättelser och ta del av deras funderingar kan vara viktigt. Familjehemsföräldrarna behöver vara extra observanta på barnets mående och beteende.

Stödjer barnet under asylprocessen

Familjehemsföräldrarna behöver kunna ge barnet stöd i faser av asylprocessen när det finns en förhöjd risk att barnet försvinner, till exempel inför beslut från Migrationsverket. Ett nära samarbete med socialtjänsten bidrar till att barnet får det stöd och den hjälp som barnet behöver, och kan därigenom bidra till att minska risken för att barnet försvinner.

Läs om risksituationer på sidan Nationell vägledning – motverka att ensamkommande barn försvinner

HVB eller stödboende

Personal på boendet möter barnet dagligen och har därför stor möjlighet att se hur barnet mår, om barnet har ändrat sitt beteende och tecken på att barnet kan försvinna.

Boendet är en plats där barnet ska känna sig trygg och säker och där det finns vuxna som kan ge barnet stöd och omsorg. Ordningsreglerna för de dagliga rutinerna på boendet syftar till att skapa trygghet och säkerhet på boendet. De behöver vara tillgängliga och välkända för både barn och personal.

Personalen behöver följa upp hur barnet mår. Att våga prata med barnet, lyssna på hens berättelse och ta del av barnets funderingar kan vara en viktig del av omsorgen om barnet.

Stödjer barnet under asylprocessen

Personalen på boendet behöver kunna ge barnet stöd i faser av asylprocessen när det finns en förhöjd risk att barnet försvinner, till exempel inför beslut från Migrationsverket.

Boendet ska se till att socialnämnden får information om barnets behov förändras, om det inte finns hinder enligt bestämmelser om sekretess och tystnadsplikt. Detsamma gäller andra omständigheter och förhållanden som har betydelse för barnets vård, . Ett nära samarbete med socialtjänsten bidrar till att barnet får det stöd och den hjälp som barnet behöver, och kan därigenom bidra till att minska risken för att barnet försvinner.

Läs om risksituationer på sidan Nationell vägledning – motverka att ensamkommande barn försvinner

Det underlättar för personalen på boendet att upptäcka riskfaktorer om de har en god kontakt med barnet, en god bild av barnets mående och barnets nätverk. Det kan bidra till ett snabbare agerande om barnet försvinner.

Skolan

Skolan kan se hur eleverna mår när de är i skolan och kan därför ha en viktig roll i att förebygga att ensamkommande barn försvinner, till exempel i samverkan med socialtjänst, god man, kontaktperson vid boende eller familjehem och regionen.

För barn är det viktigt att det finns förutsättningar för en god inlärning, att må bra och relationer. Skolan behöver därför bidra till en god och nära kontakt med barnet, god man och omsorgspersonerna. Det kan vara viktigt bland annat under asylprocessens olika delar. Att börja i skolan bidrar till en strukturerad vardag för barnet. Barnet ska tas emot i skolan så snart det är lämpligt, dock senast en månad efter att det kommit till Sverige.

Skolan har goda möjligheter att vara den plats där barn som flytt kan lära sig, få ett sammanhang, känna sig inkluderad, och få stöd att kunna må bra i sin vardag.

Vid ett avslagsbeslut är det viktigt att barnet får information om möjligheten att gå kvar i skolan så länge hen är kvar i landet.

Om eleven lämnar skolan innan hen fått slutbetyg kan skolan utfärda ett avgångsintyg. Skolan är inte skyldig att översätta de betygsdokument de utfärdar, men inget hindrar skolan från att göra det.

Civilsamhället

Civilsamhällets organisationer kan spela en viktig roll för ensamkommande barn och unga. Framförallt för unga vuxna som kommit till Sverige som ensamkommande barn och fyllt 18 år, eller om Migrationsverket bedömt att personen är 18 år när de ännu är i asylprocessen. Stödet kan exempelvis vara mötesplatser, sociala aktiviteter, läxläsning, psykosocialt stöd eller juridisk rådgivning. Exempel på organisationer som möter dessa unga vuxna är lokala organisationer som Stadsmissionen och Ensamkommandes förbund.

Organisationerna kan ofta ge information om återvändande och vilket stöd den unga vuxna har rätt till i den processen. De kan ofta ge information om vad som kan hända om hen väljer att inte återvända frivilligt eller funderar på att lämna Sverige för ett annat land än hemlandet.

Nationell vägledning

Denna webbsida är en del av en nationell vägledning. Vägledningen är tänkt att ge ett övergripande stöd i arbetet med att motverka att ensamkommande barn försvinner.

Med barn som försvinner menar vi här ensamkommande barn, 0–17 år, som avviker (försvinner) från sin placering, och där det inte är känt varken för god man eller för andra aktörer kring barnet var barnet befinner sig.

Faktagranskad av: Socialstyrelsen, Migrationsverket och Polismyndigheten Senast granskad:

Källor:

Att leva en dag i taget – mottagandets betydelse för barn som flytt, Barnens rätt i samhället, BRIS, 2023
Att samtala med barn – Kunskapsstöd för socialtjänsten, hälso- och sjukvården och tandvården, Socialstyrelsen, 2018
”De kan alltid hitta mig” – Studie om människohandel och utsatta barngruppers livsvillkor, Länsstyrelsen Stockholm, 2018
Samtal med barn och ungdomar, Petter Iwarsson, Gothia, 2007
Artikel 3, FN:s konvention om barnets rättigheter, barnkonventionen, Riksdagen, 2018
Practical guidance on preventing and responding to trafficking and disappearances of children in migration, Missing Children Europe and EPCAT UK, 2019
På flykt och försvunnen - Metodstöd för regional samverkan kring ensamkommande barn som försvinner, Länsstyrelserna, 2017
2 d förordningen (1994:361) om mottagande av asylsökande m.fl. Riksdagen, 1994
SOSFS 2012:11. Socialstyrelsen, 2012
Socialtjänstlagen (2001:453), 6 kap, 7 kap, 14 kap. 1 § Riksdagen, 2001
Lag om stöd och skydd för barn och unga SOU 2009:68, Regeringskansliet, 2009
Regeringens proposition 2012/13:10, Stärkt stöd och skydd för barn och unga, Regeringskansliet, 2012
Stärkt skydd för ensamkommande barn Prop. 2004/05:136, Regeringskansliet, 2005
Ett hem att växa i – Familjehemmets bok, Socialstyrelsen, 2024
Att samtala om asyl och återvändande – Ett stödmaterial för dig som möter ensamkommande barn under asyl- och återvändandeprocess, Strömsunds kommun, 2020
HSLF-FS 2016:55, Socialstyrelsen, 2016
Skolförordningen (2011:185), Skolverket, 2011

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Håll dig uppdaterad genom att prenumerera på Kunskapsguidens nyhetsbrev – få nyheter och uppdateringar direkt i din inkorg.

Anmäl dig till Kunskapsguidens nyhetsbrev!