I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt. En strävan ska vara att uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.
Utbildningen syftar också till att i samarbete med hemmet främja barns och elevers allsidiga personliga utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare.
Förskolans uppdrag
Förskolan ska stimulera barns utveckling och lärande samt erbjuda barnen en trygg omsorg. Förskolan ska också främja allsidiga kontakter och social gemenskap och förbereda barnen för fortsatt utbildning. Verksamheten ska utgå från en helhetssyn på barnet och barnets behov och utformas så att omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet (Skollag kap 8, paragraf 2).
Skolans uppdrag
Skolan syftar till att elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. Den ska främja elevernas fortsatta lärande och kunskapsutveckling med utgångspunkt i elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper.
Skolan ska arbeta främjande, förebyggande och åtgärdande
Elevers utveckling och lärande ska främjas i skolan och för att kunna uppnå detta behöver skolan arbeta främjande, förebyggande och åtgärdande. Detta arbete sker på individ, grupp- och organisationsnivå och är en del av skolans verksamhet som behöver ingå i skolans systematiska kvalitetsarbete.
Främjande arbete: stärka barns välbefinnande
Hälsofrämjande arbete i skolan handlar om att bibehålla och stärka barns och elevers välbefinnande. Det bör utgå från salutogena, tvärvetenskapliga och systemteoretiska perspektiv och bör ingå i det systematiska kvalitetsarbetet. Det kan exempelvis handla om ett gott skolklimat och en god lärandemiljö.
Förebyggande arbete: stärka skyddsfaktorer
Det förebyggande arbetet i skolan handlar om att stärka skyddsfaktorer. Arbetet utgår från kunskapen om vad som leder till svårigheter att nå utbildningens mål. Förebyggande arbete kan t ex vara att utveckla goda relationer mellan hem och skola samt att identifiera sårbara grupper exempelvis elever med hög olovlig frånvaro.
Åtgärdande arbete: stödjande insatser
Skolan kan även behöva arbeta med åtgärdande insatser för att ge stöd. Tidig upptäckt och tidiga insatser är framgångsfaktorer i det åtgärdande arbetet. Åtgärdande arbete kan exempelvis vara insatser som särskilt stöd, stödjande samtal med elever och kris- och konflikthantering.
Det åtgärdande arbetet kan ge viktiga erfarenheter och vara vägledande även för det främjande och förebyggande arbetet framåt.
Hälsofrämjande skolutveckling – Skolverket
Elevhälsan ger hälsofrämjande och förebyggande insatser
Enligt skollagen ska det finnas elevhälsa för elever i förskoleklassen, grundskolan, grundsärskolan, sameskolan, specialskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan.
Elevhälsan ska omfatta medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser. Elevhälsan ska främst vara förebyggande och hälsofrämjande och stödja elevernas utvecklings mot utbildningens mål. Elevhälsans arbete sker i samverkan med skolans övriga personal.
Vägledning för elevhälsan – Skolverket
Skolan ska samverka med andra aktörer vid behov
Barn och unga kan behöva insatser från flera olika verksamheter, till exempel socialtjänsten och hälso- och sjukvården, för att få sina behov tillgodosedda. Alla som arbetar i skolan ska samverka för att göra skolan till en god miljö för utveckling och lärande. Lagstiftningen som gäller för skolan, socialtjänsten och hälso- och sjukvården innehåller bestämmelser om samverkan.
Barnets behov avgör vilka som samverkar och hur
Det är barnets behov av insatser som avgör vilka verksamheter som behöver samverka och på vilket sätt. Insatserna bör vara organiserade som en väl fungerande helhet ur barnets eller den unges perspektiv. Det är viktigt att barn, elever och dess vårdnadshavare är delaktiga. Hänsyn behöver tas till reglerna om tystnadsplikt i skollagen och i offentlighets- och sekretesslagen.
Förskolan och skolan har anmälningsskyldighet till socialtjänsten
Alla som arbetar inom förskola och skola är skyldiga att anmäla till socialnämnden om det finns misstanke om att ett barn upp till 18 år far illa eller riskerar att fara illa. Det är reglerat i skollagen och i socialtjänstlagen.
Skolans ansvar för barn som far illa – Skolverket
Särskild samverkan runt placerade barn
Placerade barn löper större risk för fysisk och psykisk ohälsa än genomsnittet. När ett barn eller elev byter förskola, skola eller skolform riskerar viktig information att gå förlorad. Barn och elever i behov av stöd riskerar därmed att påverkas negativt av övergångar.
Samverkan mellan ansvariga aktörer, som socialtjänst, förskola eller skola samt boende där barnet är placerat, är viktig för att skapa förutsättningar för fungerande övergångar.
Obruten skolgång för placerade barn – Skolverket
När en elev byter skola kan den skola som eleven lämnar behöva göra en överlämning av uppgifter till den nya skolan. Den nya skolan ska få de uppgifter som behövs för att underlätta övergången för eleven.
Överlämning vid skolbyte – Skolverket
Vägledning om barns behov av insatser från flera aktörer
Samverka för barns bästa ger en sammanfattande bild av kunskapsläget om samverkan utifrån forskning, utvärdering, tillsyn och systematiskt utvecklingsarbete. Den vänder sig i första hand till verksamhetsansvariga inom hälso- och sjukvård och socialtjänst.