Starta och arbeta med skolsociala team
Skolsociala team kan genom samverkan mellan skola och socialtjänst bidra till trygghet, ökad närvaro och att elever med en ogynnsam utveckling får stöd i ett tidigt skede.
Samverkan i skolsociala team
En fungerande skolgång där eleverna lär, utvecklas och mår bra är en viktig skyddsfaktor. Det innebär att en fullständig grundskoleutbildning ökar chanserna till vidare studier, deltagande i yrkes- och samhällsliv, god hälsa och välbefinnande genom livet.
Skolsociala team är ett sätt för skolan och socialtjänsten att arbeta tillsammans för att stärka förutsättningarna för elever att uppnå målen med utbildningen, skapa en lugn och trygg skolmiljö, öka elevers närvaro i skolan och ge stöd för att bryta en ogynnsam utveckling.
Teamen har ett tvärprofessionellt arbetssätt där socialtjänsten kan bistå med förebyggande och tillitsskapande arbete i skolmiljön. Skolsociala team kan till exempel erbjuda stödinsatser till barn och vårdnadshavare och underlätta kommunikation och samarbete mellan vårdnadshavare och övriga aktörer som finns runt den enskilda eleven som till exempel hälso- och sjukvård och fritidssektor.
Webbinarier och föredrag
Från kunskap till praktik – så kan lokal kunskap användas i skolsociala team
Om utvärderingar av samverkanssatsningar med mål att förebygga skolfrånvaro.
- Forskare Maria Ingemarson berättar om en utvärdering av samverkansarbetet mellan skola och socialtjänst i Stockholms stad och utredare Sofia Linder på socialförvaltningen i Stockholms stad berättar hur resultaten har använts i det praktiska arbetet.
- Stina Bergman Lindskog, projektledare i Göteborgsregionen, berättar om kartläggningen av samordnat skolsocialt stöd vid närvaroproblematik i regionens 13 kommuner. Lisa Birgersson, Partille kommuns elevhälsa och skolsociala teame, om hur resultaten kan användas i praktiskt arbete.
Från: 12 december 2024
Tid: 50 minuter
-----------
Skolsociala team – statsbidrag 2025 och erfarenheter från satsningen
Om det stöd skolsociala team ger, kartläggning av skolsociala team och om vad som gäller för 2025 års statsbidrag.
Från: 6 november 2024
Tid: 53 minuter
----------
Samverkan för att förebygga skolfrånvaro hos barn och unga – fokus på uppföljning
Om hur uppföljning av tvärprofessionellt samverkansarbete kan bidra till att öka närvaron i skolan.
- Konkreta exempel på hur uppföljning kan göras. Daniel Örnberg, Region Västerbotten.
- Erfarenheter av uppföljning i arbetet med att främja skolnärvaro. Malin Gren Landell, forskare.
- Så följer vi upp förebyggande samverkansarbete mot skolfrånvaro. Region Göteborg och Sandvikens kommun.
Från: 8 april 2024
Tid: 1 timme
----------
Starta och arbeta med skolsociala team
- Erfarenheter och steg i att skapa ett hållbart närvaroarbete. Malin Gren Landell, forskare.
- Lärdomar efter över tio års arbete med skolsociala team. Stockholms stad.
- Skolverket och Socialstyrelsen om deras uppdrag att stödja arbetet med skolsociala team och om statsbidrag 2024 - 2026.
Från: 19 december 2023
Tid: 59 minuter
----------
Att förebygga skolfrånvaro
Forskaren och författaren Malin Gren Landell föreläser om olika sätt att samverka för ökad skolnärvaro.
Tid: 19 minuter
Syntolkad version av Att förebygga skolfrånvaro – föreläsning med Malin Gren Landell
----------
Statsbidrag för personalkostnader för skolsociala team
Statsbidrag för personalkostnader i skolsociala team i grundskolan eller gymnasieskolan.
Statsbidrag för personalkostnader för skolsociala team – Skolverket
Statsbidrag för personalkostnader för skolsociala team – Socialstyrelsen
"Vi har byggt in en närvarokultur"
"Bjuvs barns bästa" är ett initiativ för att främja elevers skolnärvaro.
Nya rutiner gör att skolan tidigt upptäcker elever med upprepad frånvaro. Skolan kan konsultera andra aktörer redan i ett tidigt skede och läraren tar kontakt med varje elev, oavsett om frånvaron är giltig eller ogiltig.
”Vi har byggt in en närvarokultur”, berättar deltagarna i närvaroteamet.
Gemensamt uppdrag om stöd, kartläggning och uppföljning av skolsociala team
Skolverket och Socialstyrelsen har fram till oktober 2025 ett gemensamt uppdrag att stödja skolhuvudmän och socialtjänst i att inrätta, organisera och följa upp de skolsociala teamens arbete.
I uppdraget ingår också att kartlägga bland annat förekomsten av skolsociala team och att följa upp organisering och samverkan, förekomst, åtgärder och resultat i arbetet med skolsociala team.
Uppdrag om stöd, kartläggning och uppföljning av skolsociala team – Skolverket