Arbetsförmedlingens service till arbetssökande och arbetsgivare
Arbetsförmedlingens övergripande mål är att underlätta för arbetssökande och arbetsgivare att hitta varandra och att prioritera stöd till personer som står långt från arbetsmarknaden. Arbetet sker på uppdrag av riksdag och regering och är formulerat i en instruktion för Arbetsförmedlingen.
Några av Arbetsförmedlingens större uppdrag är det samordnande ansvaret för vissa nyanländas etablering på arbetsmarknaden och uppdraget arbetslivsinriktad rehabilitering där Arbetsförmedlingen har ett förstärkt samarbete med Försäkringskassan. Arbetsförmedlingen har även ett särskilt fokus på stödet till långtidsarbetslösa och unga, bland annat genom insatser i egen regi, genom servicekontor eller genom samverkan. Dessa åtgärder ska bidra till att öka övergångarna till arbete eller utbildning.
Arbetsförmedlingen ska även arbeta för att förhindra felaktiga utbetalningar. Det innebär att Arbetsförmedlingen ska säkerställa att arbetslöshetsförsäkringen fungerar som en omställningsförsäkring och att de arbetssökande följer de regelverk som finns för att få rätt ersättning.
Det innebär också att Arbetsförmedlingen även ska säkerställa att de arbetsgivare som får anställningsstöd uppfyller kraven i regelverket under hela anvisningsperioden.
Arbetsförmedlingen ska samverka med andra myndigheter och kommuner. Kontakten med Arbetsförmedlingen kan ske via webben, telefon, videomöten och på lokala kontor.
Arbetsförmedlingens service och tjänster
Arbetsförmedlingen ger personligt stöd av en arbetsförmedlare via telefon eller ett bokat möte. Fördjupat stöd ges till arbetssökande som står längre ifrån arbetsmarknaden. Möjligheten att ta del av fördjupat stöd bedöms utifrån den arbetssökandes stödbehov.
