Lex Sarah är ett samlingsnamn för bestämmelser i socialtjänstlagen och i lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, om skyldigheten att rapportera och utreda samt avhjälpa eller undanröja missförhållanden och påtagliga risker för missförhållanden i verksamheter enligt de båda lagarna.
Rapporteringen ska bidra till en bättre verksamhet
Alla som fullgör uppgifter enligt LSS, till exempel personliga assistenter, ska medverka till att verksamheten och de insatser som ges är av god kvalitet. Den som bedriver verksamheten ska systematiskt utreda missförhållanden, eller risk för missförhållanden. Genom att utreda och åtgärda brister i verksamheten skapas större trygghet och högre kvalitet för assistansanvändaren. Syftet med utredningen är inte att peka ut en enskild anställd som syndabock, utan att förstå varför missförhållandet kunde inträffa i verksamheten. På så sätt kan verksamheten förhindra att något liknande inträffar igen.
Skyldigheter för den som bedriver verksamheten
Den som bedriver verksamheten ska ha rutiner som säkerställer att bestämmelserna om lex Sarah följs i verksamheten och ska informera de personliga assistenterna om lex Sarah och rapporteringsskyldigheten. Den som bedriver verksamheten ska dokumentera, utreda och avhjälpa eller undanröja det rapporterade utan dröjsmål. Den som bedriver verksamheten ska snarast anmäla till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, om missförhållandet eller risken för missförhållandet är allvarligt.
Din skyldighet som personlig assistent
En personlig assistent som är anställd av en kommun eller en privat assistansanordnare omfattas av lex Sarah och är därför skyldig att rapportera missförhållanden och påtagliga risker för missförhållanden som rör assistansanvändaren.
Vad är ett missförhållande?
För att en händelse ska vara ett missförhållande krävs att någon har utfört en handling eller, av försummelse eller annat skäl, inte har utfört en handling som borde ha utförts (underlåtelse). Bara en händelse som har någon form av koppling till den egna verksamheten kan vara ett missförhållande. Rapporteringsskyldigheten gäller i situationer där det inträffade har fått följder för den enskilda i form av hot mot eller konsekvenser för enskildas liv, säkerhet eller fysiska eller psykiska hälsa. Exempel på missförhållanden kan vara
- fysiska övergrepp
- sexuella övergrepp
- psykiska övergrepp
- brister i bemötande av anställda med flera
- brister i rättssäkerhet vid handläggning och genomförande
- brister i utförande av insatser (insatser som utförts felaktigt eller inte alls)
- brister i fysisk miljö, utrustning och teknik
- ekonomiska övergrepp.
Vem ska den personliga assistenten rapportera till?
Om den personliga assistenten är anställd av kommunen ska rapporteringen göras till den kommunala nämnd som är ansvarig för den personliga assistansen. Om den personliga assistenten är anställd av en privat assistansanordnare ska rapporteringen göras till den som bedriver verksamheten. Av rutinerna bör det framgå vem hos nämnden eller den som bedriver verksamheten som rapporteringen ska göras till. När den som bedriver verksamheten informerar om lex Sarah ska även information ges om vem som ska ta emot rapporteringen.
Personlig assistent åt egen arbetsgivare
Bestämmelserna om lex Sarah undantar inte några personliga assistenter från rapporteringsskyldigheten. Rapporteringsskyldigheten gäller alltså även för personliga assistenter som arbetar åt en assistansanvändare som själv anställt sina assistenter. Dessa rapporterar till berörd nämnd. Som personlig assistent kan du även, precis som andra medborgare, göra en anmälan direkt till IVO om du uppmärksammar ett missförhållande eller en risk för ett missförhållande.
Övergripande om Lex Sarah i temat Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete
Lex Sarah
Se den senaste versionen av SOSFS 2011:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om lex Sarah hos Socialstyrelsen.