Systematiskt kvalitetsarbete för att minska suicid

För att minska suicid är det viktigt med ett väl fungerande systematiskt kvalitetsarbete i vården och omsorgen. I det arbetet ingår att hantera risker, klagomål, synpunkter och bestämmelserna enligt lex Sarah och lex Maria.

Många personer med både vårdrelaterade och andra riskfaktorer för suicid får insatser inom socialtjänsten.

Insatser inom socialtjänsten och verksamheter enligt LSS, lagen om särskild service till vissa funktionshindrade, ska vara av god kvalitet. Den som bedriver socialtjänst eller verksamhet enligt LSS ska utveckla och säkra verksamhetens kvalitet systematiskt och fortlöpande. Verksamheten ska ha ett ledningssystem, alltså principer för ledning och styrning, för att utveckla och säkra verksamhetens kvalitet.

Risker, klagomål, synpunkter och missförhållanden

I alla verksamheter händer det att verksamheten på något sätt brister i kvalitet. Då är det viktigt att händelsen tas om hand i verksamhetens systematiska förbättringsarbete, till exempel genom att hantera klagomål och synpunkter.

En händelse som har medfört ett hot mot eller konsekvenser för enskildas liv, säkerhet eller fysiska eller psykiska hälsa kallas för ett missförhållande. Konsekvenserna av händelsen kan vara mer eller mindre allvarliga.

Grunden för att utveckla och säkra kvaliteten i verksamheten är ett väl fungerande systematiskt kvalitetsarbete. I det ingår att förebygga brister i kvalitet genom att hantera risker, att ta hand om klagomål och synpunkter samt att utreda och åtgärda missförhållanden eller andra avvikelser.

Klagomål och synpunkter kan bland annat komma från vård- och omsorgstagare, deras närstående och från personalen.

Rapportera, utreda och anmäla händelser enligt lex Sarah 

När det inträffar händelser i en verksamhet som är missförhållanden, eller påtagliga risker för missförhållanden, ska de rapporteras enligt bestämmelser som kallas lex Sarah. De rapporterade missförhållandena eller riskerna ska utredas. Om de är allvarliga ska de dessutom anmälas till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

Risker, klagomål, synpunkter och lex Sarah-utredningar ska sammanställas för att den som bedriver socialtjänst eller verksamhet enligt LSS ska kunna se mönster och trender i verksamhetens kvalitet.

Lex Sarah, sida på Kunskapsguiden

Lex Sarah – Handbok för tillämpningen av bestämmelserna om lex Sarah – Socialstyrelsen                                                                 

Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om lex Sarah (SOSFS 2011:5) – Socialstyrelsen

Händelser inom ramen för lex Maria

Inom hälso- och sjukvården inklusive den kommunala hälso- och sjukvården ska händelser som medfört eller hade kunnat medföra en vårdskada utredas och anmälas.

Vårdgivaren är skyldig till det, enligt patientsäkerhetslagen och bestämmelser som kallas lex Maria. 

Anmälan enligt lex Maria – Inspektionen för vård och omsorg, IVO

Att utreda en händelse som har eller hade kunnat medföra en vårdskada – Samlat stöd för patientsäkerhet – Socialstyrelsen 

Handbok vid tillämpningen av Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (HSLF-FS 2017:40) om vårdgivares systematiska patientsäkerhetsarbete – Socialstyrelsen

Rapportera och anmäla: Hälso- och sjukvårdens ansvar – Samlat stöd för patientsäkerhet – Socialstyrelsen 

Faktagranskad av: Socialstyrelsen. Senast granskad:

Källor:

Lex Sarah – Handbok för tillämpningen av bestämmelserna om lex Sarah. Socialstyrelsen, 2014.

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Håll dig uppdaterad genom att prenumerera på Kunskapsguidens nyhetsbrev – få nyheter och uppdateringar direkt i din inkorg.