Personer som har en funktionsnedsättning som påverkar möjligheten att kommunicera, förstå den information som ges eller att värdera en insats och dess innehåll behöver stöd att göra det. Många personer med behov av personlig assistans behöver stöd för att uttrycka sin vilja, kunna fatta underbyggda beslut och få sina rättigheter tillgodosedda.
Personliga assistenter som möter personer med nedsatt beslutsförmåga behöver ge dem stöd för att kunna uttrycka sin vilja. Att använda olika typer av kommunikationsstöd och ge relevant information anpassad utifrån personens förutsättningar är exempel på sätt att stödja personen att förstå en insats och uttrycka sin vilja.
Personens vilja är viktig
Lagstiftningen som styr verksamheterna inom funktionshinderområdet anger att verksamheterna ska främja delaktighet för personer med funktionsnedsättning, och ge personerna möjlighet till självbestämmande och inflytande över sina egna liv. Både handläggare och utförare behöver ge varje person förutsättningar att uttrycka sin vilja, försöka att fånga denna, utveckla viljan och observera om den förändras.
Enligt Förenta nationernas, FN:s, konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning har alla rätt till allmän information i alla format och i alla former av kommunikation som de själva väljer. Det innebär bland annat information om vilket stöd och service socialtjänstlagen (2001:453), SoL, och lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, kan bestå av och hur en ansökan eller begäran går till. Enligt konventionen är alla lika inför lagen, det vill säga att personer med funktionsnedsättning åtnjuter rättskapacitet på lika villkor som andra. Personer med funktionsnedsättning har rätt till stöd för att utöva sin rättskapacitet. Det innebär bland annat att få stöd att uttrycka sin vilja i samband med myndighetsutövning och utförande av insatser. När det gäller insatser som erbjuds genom LSS och SoL är personens vilja är en förutsättning för att kunna bedriva stöd av god kvalitet.