Människors ekonomiska trygghet kan sägas vara ett gemensamt samhällsansvar och ekonomiskt bistånd utgör välfärdssystemens yttersta skyddsnät.
Försörjningsproblem är den vanligaste orsaken till att människor söker stöd från socialtjänsten. Vuxna personer har ett grundläggande ansvar att själv försörja sig och sin familj, men om behovet inte kan tillgodoses på annat sätt, och förutsättningarna i övrigt är uppfyllda, ska socialtjänsten erbjuda stöd och ekonomisk hjälp. Handläggaren ansvarar för det praktiska genomförandet och kontakten med berörda.
Bra att känna till
Socialnämnden
Den del av kommunen som har ansvar för kommunens uppgifter enligt socialtjänstlagen, exempelvis att ta emot en ansökan eller anmälan, inleda utredning och besluta om insatser. I en del kommuner har den här nämnden ett annat namn. Socialnämnden består av politiker.
Socialtjänsten
Mycket av det praktiska arbetet som socialnämnden har ansvar för utförs av kommunernas socialtjänst. Det är som regel anställda i socialtjänsten som boende i kommunen har kontakt med.
Var och ens ansvar
Reglerna i socialtjänstlagen innebär att var och en i första hand är skyldig att själv försörja sig och sin familj inom ramen för sin förmåga. De vuxna i familjen har i regel ett gemensamt ansvar för hushållets försörjning. Föräldrar har huvudansvaret för att säkerställa de levnadsvillkor som är nödvändiga för barnen och är ansvariga för att deras barns behov och rättigheter blir tillgodosedda. När någon kan anses ha gjort allt den kunnat för att undvika försörjningsproblem men inte fullt ut kan ta ansvar för sin ekonomiska situation behöver samhället ge stöd och ekonomisk hjälp.
Barnets bästa
Socialtjänstens arbete ska präglas av ett barnrättsperspektiv. Det kan exempelvis innebära att uppmärksamma och dokumentera barns situation när föräldrar söker ekonomiskt bistånd. I vissa fall kan det vara lämpligt att även träffa och prata med barnen. Handläggaren måste alltid ställa sig frågan om barn berörs på något sätt. Hur stor vikt som ska läggas på barnets situation när beslut om bistånd fattas måste bedömas från fall till fall.
Socialtjänstens ansvar på individnivå
Huvudprincipen i socialtjänstens arbete är frivillighet och självbestämmande. I undantagsfall kan tvångsåtgärder behövas och då för att ge barn och unga det skydd och stöd som behövs.
Socialtjänstens uppdrag på individnivå handlar dels om att ge råd och stöd i öppna former för att hjälpa människor att komma tillrätta med sina problem, dels om att ansvara för handläggningen inom ramen för myndighetsutövningen. I arbetet ingår bland annat att ta emot ansökningar, utreda behov och rätten till bistånd, och fatta beslut. De insatser som socialtjänsten erbjuder ska vara av god kvalitet. Socialtjänsten har det yttersta ansvaret för att enskilda får det stöd och den hjälp som de behöver. Andra aktörer, exempelvis hälso- och sjukvården, är ändå ansvariga för insatser inom sitt verksamhetsområde.
Ekonomiskt bistånd – Handbok för socialtjänsten – Socialstyrelsen
Handläggarens ansvar och roller
Handläggaren ansvarar för det praktiska genomförandet av socialtjänstens uppdrag. Handläggaren är en kommunal tjänsteman som arbetar utifrån lagstiftningen i en politiskt styrd organisation. Det innebär bland annat att beslut fattas utifrån en delegationsordning som är bestämd av den politiska nämnden. Handläggaren får fatta vissa beslut, medan andra kan fattas av chef, ledamot i nämnden eller av nämnden själv. Handläggaren behöver även förhålla sig till de kommunala riktlinjer för arbetet som kan finnas lokalt.
Handläggare omfattas av regler om tjänstefel. Tjänstefel regleras i
20 kapitlet 1 § brottsbalken, BrB.
Arbetet styrs av lag, kunskap och erfarenhet
Socialtjänstens arbete regleras dels i lagar och förordningar från regering och riksdag, dels i föreskrifter och allmänna råd som utfärdas av Socialstyrelsen.
De regler som främst styr handläggningen av ärenden finns i förvaltningslagen, FL, socialtjänstlagen, SoL, och offentlighets- och sekretesslagen, OSL. För socialtjänstens del finns också Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om handläggning och dokumentation.
Vägledande principer i socialtjänstlagen, SoL
För individuellt inriktade insatser ska följande principer vara vägledande i socialtjänstens arbete:
- helhetssyn
- frivillighet och självbestämmande
- normalisering, kontinuitet, flexibilitet och närhet.
Förhållningssätt och bemötande
I portalparagrafen (1 kap. 1 §) till socialtjänstlagen (2001:453), SoL, anges de övergripande målen och grundläggande värderingarna för socialtjänstens verksamhet. Målen ger uttryck för principen om alla människors lika värde och rätt till social trygghet, vård och omsorg. Detta gäller oavsett ålder, kön, etniskt ursprung, hudfärg, språk, religion, funktionsnedsättning eller sexuell läggning.
Samverkan och helhetssyn är viktig för att kunna ge rätt hjälp
Samverkan är en viktig del av socialtjänstens arbete. Frågor om ekonomiska problem är komplexa och kan inte ses isolerat från människors livssituation i övrigt. Samverkan är ofta nödvändig för att utifrån en gemensam helhetsbild kunna erbjuda rätt stöd.
Guide till yrkesintroduktionen
Yrkesintroduktion för handläggare inom ekonomiskt bistånd ger en samlad bild av vad som kan ingå i ett lokalt introduktionsprogram. Innehållet riktar sig både till nyanställda handläggare och till chefer eller andra ansvariga för introduktion av nyanställda handläggare i kommunen. Guiden beskriver innehållet i temat och hur temat kan användas.