Majoriteten av de som har behov av försörjningsstöd saknar ett arbete. Men personer med försörjningsstöd är en heterogen grupp med skiftande och individuella behov av stöd. Det är inte personens problem som ska individualiseras utan att individuellt anpassa bemötande, arbetssätt och insatser.
Försörjningshinder
Flera faktorer kan påverka personens förmåga och möjligheter att uppnå egen försörjning. Faktorerna kan vara både strukturella och individuella.
Bland de strukturella faktorerna finns till exempel tillgången på arbete och utbildning, allt högre kompetenskrav och diskriminering på arbetsmarknaden. Bland de individuella faktorerna finns till exempel nivån på utbildning och arbetslivserfarenhet, hälsa och familjesituation. Faktorerna kan påverka och förstärka varandra.
Ringa in försörjningshindret
Handläggaren behöver bedöma den enskildes försörjningshinder för att kunna erbjuda lämpliga stödinsatser i ett tidigt skede och ställa adekvata krav på personen det berör.
Frågor om ekonomiska problem är komplexa och kan inte ses isolerat från människors livssituation i övrigt. Nästan alla som har försörjningsproblem saknar ett arbete. Lösningen är inte alltid att söka arbete. I vissa fall finns andra faktorer som bidrar till försörjningsproblemen som man behöver komma tillrätta med. Handläggare inom ekonomiskt bistånd har en viktig roll att uppmärksamma eventuell bakomliggande problematik för att kunna erbjuda rätt stöd. Några tänkbara individuella faktorer som kan försvåra möjligheten till egen försörjning och där personen kan behöva få stöd av socialtjänsten kan vara:
- Skuldproblem och ekonomisk stress
- Skadligt bruk och beroende
- Våld i nära relationer
- Kognitiva svårigheter
- Bristande språkkunskaper
- Sjukdom eller ohälsa
- Avsaknad av privat nätverk
- Boendesituation
- Familjesituation
- Funktionsnedsättning
- Saknar gymnasieutbildning
Handläggarens förhållningssätt påverkar förändringsprocessen
Hur handläggaren bemöter personen påverkar förändringsprocessen. Ett positivt bemötande som leder till en känsla av stolthet och ökad egenmakt hos personen har samband med förbättrad arbetsförmåga.
Mötet mellan handläggaren och personen är ett möte mellan två experter. Personen är expert på sin egen situation och handläggaren inom sitt eget yrkesområde. Som handläggare behöver man därför ta reda på och utgå från hur personen själv upplever sin situation och sina behov.
Viktiga förhållningssätt för handläggaren är en positiv grundsyn, tro på personens förmåga, respekt för den enskilde, och fokus på styrkor och tillgångar i stället för på svårigheter. Handläggaren behöver aktivt erbjuda lämpliga, individuellt anpassade insatser och vid behov initiera samverkan med andra aktörer i syfte att få till en planering utifrån en helhetssyn på personens livssituation. Ytterligare framgångsfaktorer i förändringsarbetet är att kraven varken är för låga eller för höga och den enskildes delaktighet i beslut om insatser.
Handläggaren ska kommunicera tydligt, sakligt och uttrycka sig så att personen kan förstå, det gäller såväl muntligt som skriftligt.
Att jobba med förändring
Processen för arbete med förändring innehåller delarna utreda, upprätta planering, genomföra aktiviteter, följa upp och upprätta planering. Läs om de olika delarna nedan.
Fördjupad utredning och standardiserade bedömningsmetoder
I vissa fall kan det behövas en mer fördjupad utredning av personens livssituation, till exempel vid långvarigt bidragsberoende som varat mer än sex månader. En mer omfattande utredning ökar möjligheten att identifiera problematiska livssituationer eller levnadsvanor och erbjuda personen rätt insats. Utredningen kan dels förhindra upprepade misslyckanden, dels förkorta vägen till egen försörjning.
Att handläggaren ställer frågor om livssituation och levnadsvanor kan underlätta för personen att berätta om sin livssituation. Det är viktigt att handläggaren har kunskap om hur olika livssituationer kan påverka personer för att kunna ställa frågor. Det kan till exempel handla om beroendeproblematik, våldsutsatthet eller familjeproblematik.
Handläggaren behöver även ha beredskap för att hantera svaret för att kunna ge rätt stöd inom ramen för verksamhetens uppdrag. Även om handläggaren inte får svar på sin fråga kan den ha ett signalvärde och leda till att personen ser sin situation på annat sätt.
Standardiserade bedömningsmetoder
Standardiserade bedömningsmetoder kan användas som ett stöd för att kunna fördjupa utredningen. FIA-förutsättningar inför arbete är en bedömningsmetod som kan användas för att kartlägga personens behov av stöd när det gäller sociala förhållanden, arbete och arbetsmarknadsinsatser.
Övriga bedömningsmetoder som kan användas inom ekonomiskt bistånd är FREDA-kortfrågor vid indikation på våldsutsatthet samt AUDIT och DUDIT vid indikation på alkohol – respektive drogproblem.
FIA – förutsättningar inför arbete - Socialstyrelsen
Standardiserade bedömningsmetoder på Kunskapsguiden
Motivation har stor betydelse för förändring
Motivation är en avgörande förutsättning för att olika insatser ska leda till att en person kan bryta sitt bidragsberoende. Motivationen tenderar att vara starkast vid den tidpunkt då personen söker hjälp. Den kan också variera över tid.
Uppgiften för handläggaren är att möta den enskilde i den situation denne befinner sig i och väcka intresse för förändring. Om personen drivs på för hastigt finns stora risker att detta leder till motstånd.
Motiverande samtal, motivational interviewing, MI, är en samtalsmetod som används för att underlätta förändringsprocesser. Handläggaren utgår ifrån att personen har förmåga till och ansvar för sin egen förändring.
Genom att följa fyra principer under samtalet kan handläggaren hjälpa personen att hitta motivation till förändring. De fyra principerna är:
- att visa empati
- att utveckla diskrepans
- satt följa med i motstånd
- stöd till självtillit.
MI - Motiverande samtal - Socialstyrelsen
Guide till yrkesintroduktionen
Yrkesintroduktion för handläggare inom ekonomiskt bistånd ger en samlad bild av vad som kan ingå i ett lokalt introduktionsprogram. Innehållet riktar sig både till nyanställda handläggare och till chefer eller andra ansvariga för introduktion av nyanställda handläggare i kommunen. Guiden beskriver innehållet i temat och hur temat kan användas.