Psykisk ohälsa kan hindra barns och ungas utveckling och deras möjligheter att etablera sig i samhället. Därför finns det stora vinster med att så tidigt som möjligt uppmärksamma den psykiska ohälsan hos barn och unga och minska den med effektiva insatser. Tidiga insatser minskar risken för svår eller bestående ohälsa.
Om tidiga och samordnade insatser
Kunskap och kompetens behövs för tidig upptäckt
För att barn och unga ska kunna få stöd och hjälp tidigt, behöver du som möter barn och unga i ditt arbete ha en bred kunskap om psykisk ohälsa. Du behöver bland annat ha kompetens att känna igen tidiga tecken på hur psykisk ohälsa kan visa sig.
Du som arbetar inom barn- och ungdomspsykiatrin, BUP, behöver ha särskilt god kunskap. Grundläggande kunskap behöver också finnas hos dig som arbetar inom elevhälsan eller det som kallas första linjen, till exempel barnavårdscentralerna eller övrig primärvård. Det behöver vara lätt att få bedömning, utredning och behandling inom hälso- och sjukvården.
Även du som arbetar inom skolan eller socialtjänsten behöver ha kunskap och kompetens för att upptäcka psykisk ohälsa hos barn och unga. Verksamheterna behöver också utarbeta rutiner för och överenskommelser om hur man samverkar med eller hänvisar till hälso- och sjukvården. Rutinerna och överenskommelserna behöver vara kända inom verksamheterna.
Hjälpguiden - Regionala mottagarfunktioner för barn och ungas psykiska hälsa – SKR
Samverkan utifrån ett helhetsperspektiv
Barn och unga som lever i en svår situation, har stora behov eller allvarliga sjukdomstillstånd, behöver mötas med ett helhetsperspektiv.
Ett helhetsperspektiv förutsätter en god samordning mellan olika verksamheter och huvudmän. Vid samverkan finns vissa särskilda krav på åtgärder; bland annat den individuella plan som ska upprättas när ett barn eller en vuxen har behov av insatser både från socialtjänsten och från hälso- och sjukvården. Även elevhälsan kan ingå i denna samverkan. Den individuella planen kallas samordnad individuell plan, SIP.