Alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel, ANDTS

Elever som trivs och lyckas i skolan har mindre risk att börja röka och använda alkohol eller andra droger. Det är viktigt att skolan arbetar för en drog- och tobaksfri skoltid.

Att barn och unga börjar röka eller använda droger kan ha många olika orsaker. En fungerande skolgång och att trivas i skolan kan vara starka skyddsfaktorer. Det kan minska risken för att elever utvecklar ett skadligt bruk eller beroende.

Det är viktigt att verka för en drog- och tobaksfri skola och att skapa en dialog mellan skolan och elevers vårdnadshavare.

Ett hälsofrämjande arbete med ANDT

Alla elever har rätt till en hälsofrämjande skolmiljö fri från alkohol, narkotika, dopning samt tobaks- och nikotinprodukter. De har också rätt till undervisning där frågor om alkohol, narkotika, dopning och tobak integreras i olika ämnen. Att arbeta hälsofrämjande kan även handla om ungas skärmtid, dataspel och spel om pengar men det ingår inte i läroplanen. 

Arbetet med ANDT behöver vara förebyggande, hälsofrämjande och betraktas som ett gemensamt ansvar inom skolan.

Rektorns ansvar innebär att organisera, leda och följa upp arbetet med ANDT. Det innefattar att sätta upp tydliga mål och skapa förutsättningar samt rutiner för att skolans personal ska kunna arbeta effektivt med ANDT-frågor.

Exempel på elevhälsans arbete med ANDTS

Elevhälsans personal kan medverka på olika sätt i skolans arbete med ANDT.

På skolenhetsnivå kan elevhälsan exempelvis bidra till att skapa en rökfri skolmiljö. I det arbetet är det bra om eleverna involveras så mycket som möjligt. Elevhälsan kan vidare bidra i undervisningen genom samtal om risker med ANDTS och grupptryck. Elevhälsan kan hänvisa eller remittera enskilda elever till var de kan få hjälp med att sluta röka. Elevhälsan spelar även en viktig roll för att upptäcka skadligt bruk eller beroende hos elever.

Vid behov kan elevhälsans personal förmedla kontakt med socialtjänsten.

Elevhälsans arbete med levnadsvanor

Alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel, ANDTS, är en del av elevhälsans arbete med hälsosamma levnadsvanor. På sidan om att främja goda levnadsvanor ges exempel på det generellt inriktade arbetet med levnadsvanor.

Elevhälsans individinriktade arbete med levnadsvanor beskrivs på sidorna om hälsobesök och hälsokontroller.

Faktagranskad av: Socialstyrelsen och Skolverket Senast granskad:

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Håll dig uppdaterad genom att prenumerera på Kunskapsguidens nyhetsbrev – få nyheter och uppdateringar direkt i din inkorg.

Anmäl dig till Kunskapsguidens nyhetsbrev!