Elevhälsans medicinska insats består av skolsköterska och skolläkare. Huvudmannen har möjlighet att anställa annan legitimerad personal som kan ge medicinska insatser, till exempel logoped eller fysioterapeut.
Exempel på uppgifter för den medicinska insatsen
Elevhälsans medicinska insats ansvarar bland annat för
Eleverna kan även uppsöka elevhälsans medicinska insatser för enklare sjukvårdsinsatser.
Exempel på arbetsuppgifter för den medicinska insatsen kan vara att
- bidra med medicinsk kompetens och omvårdnadskompetens i den övergripande planeringen av elevhälsans arbete och i det systematiska kvalitetsarbetet
- i samverkan med lärare, elever, vårdnadshavare och skolans övriga personal arbeta med pedagogiskt inriktade insatser för att främja elevers hälsa och stödja utveckling mot utbildningens mål, till exempel genom kunskaper om hälsosamma levnadsvanor och faktorer som bidrar till hälsa
- vid hälsobesök, eller genom annat arbete, tidigt identifiera svårigheter eller symtom hos elever som kan innebära att de är i behov av särskilt stöd eller andra insatser
- bevaka elevers vaccinationstäckning så att kompletterande vaccinationer kan erbjudas vid behov samt fullfölja vaccinationer enligt Folkhälsomyndighetens allmänna och särskilda vaccinationsprogram och rekommendationer
- bidra med medicinsk kompetens vid yrkesvägledning och utbildning på arbetsplats, utföra medicinska kontroller som krävs för vissa utbildningar och samarbeta med studie- och yrkesvägledare
- samverka med hälso- och sjukvården och socialtjänsten
- delta i utredningar inför beslut om mottagande i anpassad grund- eller gymnasieskola eller inför beslut om behov av särskilt stöd
- bidra i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet genom att till exempel sammanställa aggregerad och avidentifierad information från samtal vid elevernas hälsobesök.
Elevhälsans läkare, legitimerade sjuksköterska och psykolog är skyldig att föra patientjournal när de ger hälso- och sjukvård till en elev.
Elevhälsans personal har många gemensamma uppgifter
Elevhälsans personal och professioner har många gemensamma uppgifter i det förebyggande, hälsofrämjande och åtgärdande arbetet. Dessa uppgifter fordrar ofta en hög grad av samverkan. Utöver gemensamma uppgifter ansvarar varje insats även för egna arbetsuppgifter och ansvarsområden.