Nytt tema om språkförmåga i äldreomsorgen

Att kunna kommunicera är en förutsättning för att personal i äldreomsorgen ska kunna utföra sitt arbete på ett säkert sätt och bidra till att den äldre personen känner sig trygg. I Kunskapsguidens nya tema om språkförmåga i äldreomsorgen kan du som chef, medarbetare eller verksamhetsutvecklare läsa mer om grundläggande förutsättningar för språkutvecklande arbete, samt få tips och stöd.
Äldre kvinna samtalar med vårdpersonal i hemmet.

I vården och omsorgen för äldre personer är det viktigt att personalen har rätt kompetens, så att den som får stöd kan känna sig trygg. Personalens förmåga att kommunicera är inte bara nödvändig i kontakten med den äldre personen, anhöriga och kollegor, utan också för att exempelvis kunna dokumentera, larma, och skriva avvikelser.

Som chef är du viktig i arbetet med att bygga upp och förvalta en språkutvecklande miljö på arbetsplatsen. Det behöver vara en naturlig del av organisationens kultur och arbetssätt. För att lyckas är det viktigt att hela verksamheten är delaktig, både ledning och medarbetare.

I det nya temat om språkförmåga i äldreomsorgen får du veta mer om vilka förutsättningar som behövs för att arbeta språkutvecklande. Du får också ta del av nya material, som ger dig tips om hur du kan använda Socialstyrelsens ”Språkförmåga i äldreomsorgen – underlag för bedömning och utveckling” som stöd i detta arbete.

Språkförmåga i äldreomsorgen

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Håll dig uppdaterad genom att prenumerera på Kunskapsguidens nyhetsbrev – få nyheter och uppdateringar direkt i din inkorg.