Personcentrering är ett förhållningssätt som grundas på principer om att mottagaren är en person med förmågor och behov som är delaktig och där personalen är en resurs i personens hälsoprocess.
Vården och omsorgen är ytterst till för dem som behöver den. Ledningen för vården och omsorgen behöver skapa förutsättningar så att personalen har uppdrag, kunskap och resurser för att arbeta personcentrerat i mötet med personen. Lika viktigt är dock att ha ett personcentrerat förhållningssätt i de strategiska besluten och planeringen av verksamheten.
Personcentrering viktigt för en god och nära vård
Temat om personcentrering är en del av Socialstyrelsens stöd till omställningen till en god och nära vård. Temat beskriver vad det innebär att arbeta personcentrerat, vad lagen säger om personcentrering och hur ledning och styrning kan skapa förutsättningar att jobba personcentrerat.
– Temat vänder sig både till personer på ledningsnivå och vårdpersonal. Ledningsnivån behöver finnas med för att skapa goda förutsättningar för medarbetarna att arbeta personcentrerat, säger Iréne Nilsson Carlsson, folkhälsoråd på Socialstyrelsen.