Varje år följer Socialstyrelsen upp omställningen till en god och nära vård för att se hur långt regioner och kommuner har kommit i arbetet. I årets uppföljning har myndigheten utgått från redovisningar från och intervjuer med regioner och kommuner samt ett urval nationella indikatorer.
Resultaten visar att samverkan mellan kommuner och regioner har utvecklats. Det syns bland annat i indikatorerna men också genom att man inrättat team och roller som ansvarar för samordningen mellan vårdgivare. Uppföljningen visar dock att samverkan mellan primärvården och specialistvården behöver förbättras.
Inom andra centrala områden har utvecklingen inte gått framåt, eller till och med försämrats. Det handlar om områden som delaktighet, kontinuitet och tillgänglighet. När det gäller exempelvis delaktighet har flertalet regioner inte infört dokumenterade överenskommelser mellan patient och vårdgivare om hur vården ska planeras. Patienterna upplever heller ingen förbättring i när det gäller deras delaktighet i vården.
Läs mer och ta del av Socialstyrelsens uppföljning
Stöd i arbetet till en god och nära vård
Omställningen till en god och nära vård syftar till att patienter och anhöriga ska känna sig delaktiga i hälso- och sjukvården och att vården ska vara lättillgänglig och ges med god kontinuitet. För att lyckas med detta behöver hälso- och sjukvården i högre grad organiseras och bedrivas med utgångspunkt från patientens behov och förutsättningar.
Som stöd i arbetet med omställningen till en god och nära vård finns flera teman inom området God och nära vård på Kunskapsguiden. Här är några exempel:
Fast läkarkontakt och vårdkontakt
Kompetensutveckling god och nära vård
En översikt av samtliga teman fördelade på målen för omställningen finns här: